Tro. Och manipulation.

I Vetlanda finns en prälle som vill bränna Jonas Gardells verk på bål.

Jag har inte detaljstuderat verken i fråga, och mitt odöpta okonfirmerade sinne kanske inte ens har förmågan att lokalisera det hädiska.

Jag tyckte Gardells obönhörligt nyktra, men ändock varma resonerande gör det lättare för en intelligent människa att tro, eftersom det gång på gång ser till meningen med tron och bakgrunden till tron snarare än bokstaven.

En annan vetländsk prälle menade att de inte ville hindra Gardell från att tala utan bara att de ville säga emot. Jag tycker han ska prata lite med sin kollega, för det är inte den signalen bokbål sänder. Att bränna litteratur är ingen mysig majbrasa, liksom att bränna en flagga inte är en praktisk sopsorteringsmetod. Det är att symboliskt utplåna ordet, även om det finns exemplar undanstoppade i säkert förvar.

Jag läser just nu ”När du gör som jag vill” av Henrik Fexeus. Å ena sidan får den mig att känna mig hopplöst misslyckad eftersom jag inte får det sökta resultaten på hans små pyssel, men det kanske bara tyder på att jag är misstänksam och obstinat. Dessutom tyckte jag det var mycket var gammal skåpmat, även om han skriver utomordentligt charmigt.

Å andra sidan har det kastat ljus över något som jag grunnat över. Det handlar om att förbinda sig till saker.

Jag och B4ckst4b gifte oss kyrkligt. Det, liksom giftermålet över huvud taget var viktigt för honom (B4ckst4b alltså, om det är viktigt för Fexeus har jag ingen aning om). Jag är mer av en ”välja-varann-varenda-dag-så-länge-det-känns-kul”-flummare. Bara vi lever ihop kan väl byråkratin kvitta, men jag fick ha en jättelik klänning och bjuda alla jag tycker om på fest.

Men sen när vi stod där, och prällen säger: ”Och vad Gud har sammanfogat, får människan inte skilja åt” (märk väl, en gud som jag NÄSTAN säkert inte tror på), då tänkte jag ändå: ”Oj. F-n också. Vad gjorde jag, nu?”

(Fast bara för att jag åkte dit på psykologiska trix, så behöver det inte betyda att Gud inte var där…)

7 maj, 2010. Etiketter: , . Gud, politik, religion, Samhälle, Uncategorized.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

