Salvekvick och kvacksalveri – Alternativmedicin under luppen

Jag har precis läst ”Salvekvick och kvacksalveri -  Alternativmedicin under luppen” av Simon Singh och Edzard Ernst.

Den innehåller en hel del anekdoter om vetenskapliga karaktärer, som är underhållande.

De lägger stor vikt vid att de inte tar ställning för eller mot alternativmedicin, men det tycker jag ändå att de gör. De argumenterar intensivt för vetenskaplig placebokontrollerad randomiserad dubbelblind prövning, och översikter av studier och hävdar att de endast ser till effekt kontra risk.

Det är i och för sig intressant med de olika ovetenskapliga förklaringsmodellerna, det är ju den som gjort mig så skeptisk till homeopati, och då är jag glad att få vatten på min kvarn med vetenskapliga utvärderingar.

Och att kiropraktik, som jag antagit varit konventionell läkevetenskap, nånstans emellan sjukgymnastik och ortopedi är så alternativ och farlig hade jag ingen aning om.

Men, när det gäller akupunktur, så är det något mer grumligt. Det är en ovanligt stark placebo-effekt, och placebo-gruppen behandlades i många studier med nålar på ”fel” ställen. Jag skulle kunna tänkta mig att kroppen reagerar på den svaga smärtan, utöver placebo-effekten. Då har man ju egentligen bara vedergällt förklaringsmodellen, med ”meridianer”, medan effekten kan ha uppstått i både test-grupp och placebo-grupp. Rakt emot vad de skriver, att deras vetenskapliga utvärderingsmode3ll enbart ser till nyttan.

En annan passus nämner en misstänkt lyckad studie av förbön mot barnlöshet, medan flertalet studier av förbön mot hjärtproblem inte funnit något samband. Det troligaste är naturligtvis att förbön varken gör från eller till, och att den första studien tolkats fel.

Men tänk om det gudomliga är mer komplicerat än så, om det finns nåt skäl till att en gudomlig kraft förmår besvara böner om nya bäbisar, men inte böner om hjärtsvikt? Systematiskt mätfel.

Kul bok i alla fall. Men knappast neutral. Mer på samma sida som jag.

30 maj, 2010. Etiketter: , . böcker, Gud, religion, Uncategorized, vetenskap.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

