Gud?

Jag försökte nog blåsa Gud igår. Lyckades inte.

Jag tänkte att det skulle vara så lätt för Gud, om Gud finns, att bevisa det, genom att skicka ett tecken, ett förutbestämt tecken…

Tanken är inspirerad av ett avsnitt av ”Kommissarie Morse” där en präst skriker ut sina tvivel och förtvivlan framför ett altare som fattar eld och av en episod i ”Fringe” (S02E18  ”White tulip”), och en ”Miss Marple” av Agatha Christie.

Min första tanke var att tecknet måste vara något ovanligt. En specifik kombination, inte vilken maskros som helst, inget som förekommer…… i naturen. Som en blå ros.

Då garvade jag och la ner projektet. Jag menar, de troende hävdar ju att naturen är Guds verk, så minsta lilla maskros faktiskt är ett Gudsbevis. Hur förmäten är då jag som jagar efter en mänsklig konstruktion, som en blå ros?

Dagen efter slösurfade jag på facebook och ramlade på den här bilden.

Och det är så det är. God moves in mysterious ways, skulle inte tror det. Snarare obvious ways. De mirakler vi är vana vid kallar vi inte mirakler.

Antingen är människan och människans sinne hans främsta verktyg, eller så är Gud människans främsta verktyg, skapad till hennes avbild.

Citat ur Fringe S02E18 ”White Tulip”:

”God is science, polio and flu vaccines, MRIs and artificial hearts. You’re a man of science. That’s the only faith we need.” – Alistair to Walter

24 juli, 2010. Etiketter: . Gud, TV, Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Sara replied:

    Jag ser allt levandes samlade kraft som ”gudomlig”. ”Gud finns inom oss” predikas i kyrkan, och det köper jag. Ändå tycker jag om att få lite gåshud ibland, som när man plötsligt helt händelsevis får syn på en blå ros.

    Gud finns överallt utom i helvetet, fick jag lära mig när jag komfirmerades. Uppenbarligen även på facebook, vilket bevisar att facebook inte är helvetet. Trevligt!

    • Drama Online replied:

      Jag tror nog egentligen inte…. Jag menar om nån skulle tvinga mig att ta ställning. Men det blir så mycket roligare att hålla om inte en dörr så i alla fall ett litet fönster öppet… blir mycket bättre böcker också.

      • Sara replied:

        Jag hörde lite av Eva Dahlgrens ”sommar”, som handlade om att hon var tvungen att komma med ett besked om hon trodde på Gud eller inte för ett jobbs skull. På tre veckor skulle hon bestämma sig, och kom till slut fram till ett nej. Efter det var inte världen lika förunderlig längre, så håll fast vid det där fönstret. Det blir nog intressantare så.

  2. Fia replied:

    Vilket sammanträffande! Hade häromdagen en intressant diskussion med en kvinna på mitt jobb om religion. Hon var helt bestämt troende och försökte övertyga mig om detta. Det ligger alltså religion i luften…En präst på TV fick en gång en fråga om tvivel. ”Finns Gud verkligen?” Hon svarade att kyrkan i alla tider har behandlat ämnet tvivel. Det tänker jag mycket på just nu.

  3. Bloggenkät från Tonsa « Drama Online replied:

    [...] Jag verkar väl både tråkig och präktig av denna snäva syn. Försöker till exempel vara på min vakt mot att se mönster i företeelser utan samband. Men ibland så håller jag också ett litet fönster öppet. [...]

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 566 andra följare

