Det var en gång

Det var en gång en tyckare som tyckte något om en grupp tyckare, och då tyckte en av de tyckarna nåt om tyckaren i sin blogg och då blev tyckaren skogstokig och tyckte saker om den andre tyckaren, vilket ledde till att  en del andra tyckare tyckte saker, både såna som är med i tyckgruppen och helt andra tyckare, till och med helt vanliga tyckare, som varken skriver eller dansar. De tycker att det det är oproffsigt att tycka saker som tyckare från sin position i tyckgruppen.

Nja, jag känner att jag inte gör den här berättelsen full rättvisa. Låt mig försöka igen:

Vi har i ena ringhörnan en solbränd tröttsam ständigt kränkt person som skriver osammanhängande böcker med överlastade meningar och deltar i diverse tv-underhållning. Vi har i andra ringhörnan den ständige sekreteraren för den goda smaken som skriver någorlunda läsbara historiska romaner.

UFO: Jag är kändis. Alla borde dansa. Speciellt Svenska Akademin.

(Vilket låter som en illa dold pik, men kanske det endast var ett kollegialt tips man blir ju som vi alla vet bättre på att hitta lösningar av att dansa.)

SS för SA: Tänker jag inte. Kan han göra själv. Allt som håller honom borta från att skriva är välkommet.

(Okej inte en dold pik. Men en rask och elegant sågning. Jag tyckte formuleringen hade viss humoristisk tajming.)

UFO: Han är liten. Jag är kändis. Och han är dum. Och inte rolig. Nu ska jag ge tillbaka allt jag har fått av det gänget. Och han ska ångra sig. Och jag är starkare än han. I vänstern.

På något sätt saknas än den riktigt mustiga kärnan i utbytet…

Okej: Hela konkarongen, utan omskrivning:
Ranelid på frågan: Varför ställde du upp i Let’s Dance?
– ”Det är min plikt att vara där folket är, det var Vilhelm Moberg och Ivar Lo. Jag sitter inte i Akademien och gömmer mig och är känd för en promille av Sveriges befolkning. Du ska fråga dem i stället varför de inte är ute bland folket. Det är en folkbildarinsats. Jag är mer djärv än hela Svenska Akademien tillsammans. Jag vill att du skriver det. Så här ”bom” ska du sätta det. Alla svenska människor skulle våga sig på detta. Framför allt de som sitter i Svenska Akademien tror jag skulle behöva ta sig ut från kammaren och börja dansa.

Englund bloggar:
”Noterar att Björn Ranelid uppmanat mig att följa hans exempel och delta i dokusåpor. Det kommer inte att ske. Däremot har jag inga invändningar mot att han gör så själv. Allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas.

Ranelid säger:
”Han är avundsam. En liten själ. Han kommer aldrig få vara med om det jag är med om, att vara känd över hela Sverige. Att skriva autografer i Ikea-kön och på bensinmackar. Ungdomar skriver brev till mig och hälsar på mig på gator och torg. Det är ingen som vet hur Peter Englund ser ut. Är det inte bättre att vara känd än att sitta och gömma sig i Svenska Akademien? Han är en habil skribent, väl påläst. Men han är absolut ingen skönlitterär författare. Han kan inte skriva mina romaner. Det vet han om också, säger Ranelid och kallar Englund ”antiintellektuell” och ”utan humor”. Jag ska ägna mycket tid av mitt liv åt att se till att han får äta upp det här. Han kommer få låg matbudget. Det han (Englund) har gjort är ett riktigt övergrepp. Tryck upp honom mot väggen. Han är inte så stor så det är rätt lätt. Jag kan trycka upp honom med vänster arm för jag orkar det. Kryp inte för denne man.”

Kom igen. Övergrepp? Ni fattar väl att den ärevördiga Svenska Akademin i stort sett bara är en branschorganisation inom underhållningsindustrin, eller hur?

Vore jag ironiskt lagd skulle jag försöka mig på ett sånt där tvärtemot-inlägg. Som Schulman. Men nej. En alltför tung mask att hålla.

Nu till den verkligt allvarliga biten:

Jag är annars väldigt tillgänglig för Let’s Dance, för diverse kulturpris och framför allt att tycka saker. Bring it on. Efterfrågas överlastade meningar så är jag definitivt kvinna nog att som den tjänstvilliga ödmjuka pennfajtare jag är med råge tillmötesgå sådan längtan.

DN.SE.

11 januari, 2011. böcker, Internet, TV.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

