Kulturarv för Sventon: Neger

Ture Sventon med sina temlor släpps inte på nytt. På grund av att ordet ”neger” förekommer. Sveriges författarfond som hanterar rättigheterna anser att det är för viktigt med den historiska kontexten, att han skrev just det ordet, och inte ”svart” som förlaget vill byta ut det mot. I Ture Sventon. I en Sherlock Holmes-pastisch för barn är det viktigt att han skrev just ”neger” och inte ”svart”. För den historiska kontexten. Jag antar att det är viktigt för dem som ska skydda Åke Holmbergs intressen att visa det att han använde kränkande tillmälen om svarta människor. Talespersonen använder ordet ”kulturarv”(om användandet av ordet neger i en deckare för barn). Jag hade nog värderat att göra boken tillgänglig för en ny generation högre än att skydda möjligheten att alienera svarta läsare. Men det är jag det. Olika kan det vara.

Ännu ett förtroende vi människor visar varandra har utnyttjas… parkerade skidor. Tänk om människor fokuserat på gemensamma ansträngningar för mänsklighetens fromma istället för att sko sig på varann. Vad hade vi inte kunnat uppnå…

Nu finns det mycket att se fram emot:

  • En efterlängtad bröllopsinbjudan dök upp
  • Barnkalas
  • Skidresa vid Påsk
  • Fick en samtal från en kär vän som kommer till stan för en bal och tar en breather ute hos oss.
  • Pjäsen. Mycket djup och smärta.
  • … och utan att specificera för mycket så funderar jag och B4ckst4b på att fira min födelsedag utanför landets gränser. <3 <3 <3
23 januari, 2011. barnböcker, Bröllop, Lista, teater.

4 kommentarer

  1. Sara replied:

    Tänk, jag har alltid trott att ”neger” bara var en neutral benämning och att skällsordet var ”nigger”. Men vad vet jag, jag säger fortfarande negerboll. (Jag skulle iofs säga svenneboll om jag gjorde bollar utan kakao.)

    Utomrikes låter mysigt. Hoppas du(ni) får det riktigt bra var ni än är!

    • Sara replied:

      (Kanske borde jag uppdatera till ”blatteboll” istället…)

    • Drama Online replied:

      Det bör nog undersökas. Testa det på närmsta svarta person och se vad som händer. Vi behöver förstås ett ganska stort underlag för att dra några vetenskapliga slutsatser… Vi kan göra det till en webbserie. Pax för att filma…

  2. Sventons kulturarv 2 « Drama Online replied:

    [...] har läst lite bloggar kring DN-artikeln och vill tillägga något sen mitt förra inlägg om Ture [...]

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

