Projektledning och kärlek: Snabbt, billigt och bra…

Inom projektledning talas det gärna om en triangel med vissa målvärden i hörnen: ”Snabbt” ”Billigt” ”Hög kvalitet”.

(Eller ”On Time”, ”On budget” och ”On target”.)

Tanken är att man ska värdera de tre målen mot varandra på de tre axlarna. Knyter man sen samman punkterna två och två får man ett område i mitten. Är området väldigt litet, eller obefintligt, är det väldigt svårt att uppnå projektets mål. Är området väldigt stort är målet oklart.

Besluten man tar under projektet får inte riskera att man hamnar utanför det området.

Det finns en förenklad modell som säger: Du kan få två av tre. Snabbt och bra, Billigt och bra, snabbt och billigt, men aldrig Snabbt, billigt och bra.

Jag hittade den här bilden om kärlekspartners:

På den här bloggen.

Ha! Stabil, smart och snygg; den omöjliga ekvationen!

Först skrattade jag den för att jag själv så uppenbart värderar intelligens och stabilitet. Det händer att de  hänger ihop.

Egentligen skulle jag önska att jag vore en finare människa, nån som bara såg till lojalitet, vänlighet, en god människa.  Men nej. Går igång på IQ. Försöker intala mig att det inte värre än att ha en fäblesse för uniformer, bröst, norrlänningar eller nån annan skum fetisch.

De gånger jag slummat med puckade strul har det bara blivit fel. Jag blir irriterad, jag blir trött på dramatiken (Min roll, ju!) jag blir nedlåtande.

Sen skrattade jag för att det skulle innebära att mina kärleksintressen inte varit snyggingar. (Det var de ju. Det är de ju. De blir ju det. ;-))

Till sist  skrattade jag för att den här uppställningen skulle innebära att de som naturen skänkt skönhet och intelligens till ofrånkomligt skulle bli känslomässigt instabila.

Det är jag ju inte alls. 😉 Humbug!!!

Det var choklad, överraskning och nåt att leka med i en triangel, det.

20 februari, 2011. Uncategorized.

4 kommentarer

  1. Karin Lingmerth replied:

    Åh den är ju så klockren 🙂

  2. peacelovescience replied:

    Jag vill klämma in ”sjunger bra, helst bas” i triangeln. Går det? Min triangel skulle vara ”IQ, EQ, sångröst”. Det skulle iaf förklara mitt kortaste förhållande, han hade inget av dem i mer än måttlig mängd…

    • Drama Online replied:

      Haha, ja det skulle du förstås. Jag undrar om alla får en egen triangel, och om man till och med får börja med pentagram och oktagoner allt eftersom.

Lämna en kommentar

Trackback URI