”Tjejer vill ha skitstövlar.” Hur vet ni det?

Inspirerad av David Holman som kommenterade mitt senaste schlagerinlägg, tänker jag ta itu med en gigantisk myt.

Nej, vi vill inte ha skitstövlar. Jag menar det finns tjejer som tänder på nästan allt,  några skitstövel-tändare finns det säkert därute, men inte majoriteten av oss.

Så om MAN,  som den mysiga varma helylle-kille man är, hela tiden träffar på tjejer som hellre vill träffa skitstövlar, så är det kanske i själva verket en själv som tänder på avslag, och inte ”alla” tjejer? Connect-the-dots, liksom.

Några kvinnor om vad vi gillar:

”Kunnig, och ödmjuk. Om han inte var säker uttalade han sig inte, så han hade alltid rätt. Och så var han lite flirtig, det fanns en sexuell underton när vi skämtade.”

”Han stod hos en kompis och lagade bilen, och han var jättesnygg.”

”Det är inte alltid de killarna som är picture-perfect, det måste finnas något där, en glimt i ögat, som med ***** jag såg direkt att vi hade samma humor. Snuskig.”

”Han spelade gitarr. Och så var han kommunist.”

”Sjunga bra, gärna bas.”

”Jag gillar inte pojkar, jag gillar män. Mina kompisar säger ”Jaha är han stilig, eller” om killar vi går förbi på gatan för att jag gillar skickliga karaktärsskådespelare. De måste liksom ha ett ljus i ögonen.”

”Det började på jobbet, vi började skämta om sex, och sen… ja…”

”Jag träffade en jättetrevlig kille ikväll. Jag hoppas det leder till något mer. Ett hångel till i alla fall.”

”Det var fest och vi dansade. Jag var väl inte direkt drömsvärdottern, jag var ju äldre, men han valde mig, och så blev det.”

Några män om vad kvinnor vill ha:

”Man tittar dit, man tittar bort, man tittar dit och ler, man tittar bort och ser busig ut.”

”Nej. Man behöver bara agera sjukt självsäker.”

Det kanske är förmätet av mig, men min egen slutsats är att tjejer i allmänhet gillar killar som är kåta, glada och med blicken riktad på henne. Spännande nog ungefär samma saker som killar i allmänhet gillar hos tjejer.

Inte för att jag förnekar att vi i viss mån påverkas i vår uppfattning av andra… men inte tillräckligt för att det ska räcka med att bli ”popular” för att få ligga.

David reagerar på att det känns  demoraliserande att underkänna strävan efter belöning. Då kommer jag att anta en sak om David. Jag tänker anta att han inte varit på en klassåterträff.  Jag tror inte han upplevt att se ett antal självständiga vuxna individer regrediera tillbaka till samma sociala positioner som när de var en grupp tonåringar. ”Romy&Michelle” händer liksom bara på film. Man kan säkert få fatt i en lika snygg tjej som Jenny i 9A, men ytterst sällan just precis den Jenny.

Sex som belöning; ja, jag erkänner att det är betydligt lättare att få till det i ett småbarnshem om man lagt en halvtimme på att röja hemma eller betala räkningar. Krasst. Äckligt. Men det handlar inte om att dressera män som nån slags sexhundar, det handlar om att det är betydligt enklare att hitta lusten om det är rent och tryggt, och inte stressat med en massa saker som hänger över en. Det är väldigt få av oss som tar till Lysistrate-metoder av det enkla skälet att vi också vill ha sex. Även om män som kvinnor borde ha laglig rätt att ha sex av hur dåliga skäl som helst (med samtyckande vuxna) måste jag säga att sex som förhandlingsvara verkar i högsta grad omodernt och avtändande.

David kommenterar också ”Vi vill alla ha vad vi inte kan få”. Det är helt enkelt inte sant. Visst utvecklas våra ambitioner över tiden, när vi uppnått våra mål sätter vi nya, men väldigt sällan över det uppnåligas gräns. För vissa är ”gräset grönare på andra sidan staketet”, men många ”vet vad de har, men inte vad de får”. De flesta har helt enkelt insett det att ”gapa efter mycket” är ett snabbt sätt att bli bitter.

Det är något skruvat i att jaga efter de som inte vill ha en, hellre än att ha kul med de som vill ha en och att bli kåt på varandras kåthet. Att sträva efter en tjej som inte vill ha en, oavsett om hon är på en ”högre nivå”, låter som självförakt. Högre nivå, för resten, hur endimensionell får man bli…

För övrigt är väl frågan om Okej sex betydligt större än våldtäkter… Även om attityden att hon minsann borde ställa upp för att han förtjänat det är laglig så är den varken konstruktiv eller lustfylld…. och om Saade och Kempe vet om det så kanske dagisgenerationen laddas med mer givande pop-dunk-texter framöver. Jag tror det skulle kunna bli ett givande samarbete.

 

18 mars, 2011. feminism, Kultur, nyheter, schlager, Uncategorized.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

