Människorna är konstiga.

Victoria Milan är nån slags kontaktförmedling vars marknadsföring antyder att de primärt riktar sig till gifta individer som vill ha diskreta äventyr. Vid sidan om, som alternativ till skilsmässa. Och de får en massa anmälningar hos reklamombudsmannen.

Det är så konstigt, så konstigt detta.

För det första att en så sunkig marknadsföring är tillräckligt effektiv för att ens tillverkas. Att de otrogna är så många och så villiga att definiera sig själva som otrogna åtminstone inför sig själva, så att det finns pengar i det.  Målgruppen är tillräckligt drivna att systematiskt planera sin otrohet, men inte att göra slut, eller söka spänning tillsammans med sin partner. Konstigt.

Det andra som är konstigt är anmälningarna. Dels undrar jag så nyfiket så vad det står; det måste vara svårt att anmäla så skamlös sunkighet för något konkret. Det fanns väl inget i reklamen som exkluderar nåt kön eller etnicitet eller nån annan grupp. Det är svårt att påvisa falsk marknadsföring. Om det inte är en drös människor som har loggat på och alls kände sig ”berörda” och ”spännande”, utan just sunkiga, vilket ju är lite av en risk. De uppmanar eventuellt till otrohet, men det är ju inte olagligt. Så det är lite konstigt. Lite moralism, eventuellt.

Men mest konstigt är vad anmälarna försöker uppnå… ”För om man inte får visa sånt här i reklamen, då minsann, då håller hon/han sig trogen. ” (Oh, honey…)

Men det kan hända att jag knäckt koden. Att jag sett sanningen. Att det inte är konstigt alls.

Säg, helt hypotetiskt, att marknadsandelarna över singlar var tillbörligt fördelade mellan olika flirt-sajter och förmodligen marknadsandelarna för swingers och för otrogna som låtsas vara singlar med, MEN Victoria Milan hittade en grupp för dem. En alldeles ljuvlig liten målgrupp, som ingen mutat in ordentligt, och som är beredda att betala och betala igen, och allt de behövde göra för att få deras uppmärksamhet var en lite subtilt provocerande reklamfilm. Så började Victoria Milans kärlekshistoria med: De svartsjuka. De som lägger upp profil efter profil bara för att se om han eller hon är där. Ka-ching.

OCH om den relationen börjar gå på slentrian, så där, sakna lite spänning och beröring då föreslår jag ett litet prassel med De Nyfikna. De som lägger upp en profil bara för att se om grannen är där.

Det har skrivits om:

Jag är för övrigt övertygad om att det finns en svart skruvad konstig relationskomedi i det här konceptet.

Två par, vansinnigt svartsjuka. En i varje par försöker stämma träff med den som de tror är sin partner fast det är i själva verket den andre och de övriga i paren spionerar på dem och så börjar spionerna bli vänner och så blir de kära och de som gick på dejten får bekräftelse på sin svartsjuka och blir svinsårade och har hämnd-sex med varandra och så byter de och allt är frid och fröjd tills någon loggar in igen… Fast lite mer komplext. Jag känner att storyn behöver en kompis som ljuger.

19 mars, 2011. anonymitet, film, Internet, sex.

2 kommentarer

  1. Karin Lingmerth replied:

    Hahaha det är ju typ en ”springa och slå i dörrar”-komedi med Robert Gustavsson… fast uppdaterad till 2000-talet.

    Jag och kollegorna funderade också över målgruppen. Och om det är så att det här är en sajt där man inte ens betalar utan de förväntar sig att få in reklamintäkter från andra företag – vilka andra företag är då villiga att låta sitt varumärke synas tillsammans med detta? :)

  2. Drama Online replied:

    Ja, eller hur? Konstigt. Konstiga… konstigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

%d bloggers like this: