“Straight Male Gamer” svar från BioWare

» “Straight Male Gamer” told to ‘get over it’ by BioWare No More Lost.

Jag vet att möjligheten att flirta i ett visst dataspel oavsett kön är en ganska liten fråga, som så mycket annat som intresserar mig. Men jag vill ändå lyfta fram svaret som ”Straight male gamer” fick när han klagade på att en man flirtat med honom, för det svaret förklarar så bra vad jag ser händer angående politisk korrekthet, det vill säga när etniska grupper, HBT-personer och kvinnor (enda minoriteten som är fler än majoriteten) gradvis får samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i det svenska samhället.

Egen översättning:

Romanser i spelet är inte till för ”den straighta manliga spelaren”. De är till för alla. Vi har många fans, varav många är varken straighta eller män, och de förtjänar inte mindre uppmärksamhet. Vi har bra statistik, trots allt, på antalet människor som faktiskt använt liknande typer av funktioner i DAO och därför behöver vi inte ta till anekdotiska bevis till stöd för vår idé att deras antal inte är obetydliga … och det vore att ignorera tanken att de inte har lika mycket rätt att spela den typ av spel de vill som alla andra. ”Rättigheter” inom ett spel är oklara i bästa fall, men tar man ställning måste det gälla lika för både minoritet och majoritet. Majoriteten har ingen naturlig ”rätt” att få fler alternativ än någon annan.Utöver detta,  så  ifrågasätter jag  vem som helsts beslut att de talar för ”den straighta manliga spelaren” precis lika mycket som någon som påstår att de talar för ”alla RPG fans”, ”alla kvinnliga fans” eller ”alla gay fans”. Det gör du inte. Om du vill uttrycka ditt personliga önskemål, så gör det. Jag tvivlar inte på att någon åsikt som uttrycks på dessa forum delas av många andra, men eftersom ingen av dem har valt en talesman, verkar  du  bättre om du inte försöker vara en. Om ditt försök att övertyga BioWare utvecklare, kan jag säga att du faktiskt gör din åsikt mindre övertygande genom att göra så.

Och om det finns någon tvekan om varför ett sådant yttrande kan mötas med fientlighet, har det att göra med privilegium. Du kan skriva bort det som ”politisk korrekthet” om du vill, men sanningen är att förmånen alltid ligger hos majoriteten. De är så vana vid att tillgodoses att de ser bristen på catering som en obalans. De kan inte se något fel med att ha saker som inrättats för att passa dem, vad handlar all uppståndelse om? Det är så det ska vara, och alla andra borde vara vana att inte få vad de vill.

Sanningen är att göra en romans tillgänglig för båda könen är mycket billigare än att skapa en helt ny. Blir det  vissa problem med implementationen? Visst – men allt du prova på detta område kommer att ha sina sidor, och oundvikligen kommer du alltid lämna någon ute i kylan. I detta fall är alla straighta män kvar ute i kylan? Inte alls. Det finns romanser tillgängliga för dem precis som alla andra. Inte alla straighta män kräver att deras innehåll ska vara exklusivt för dem, trots allt, och du kan se det även i denna tråd.

Skulle jag göra det igen? Jag vet inte. Jag tvivlar på att jag skulle fått Anders att ta första steget igen, på den tiden trodde jag att samla alla romanser för att få  Hawke att inleda allting var den orealistisk delen. Även om någon bestämmer sig för att detta gör alla ”orealistiskt” bisexuella, dock, eller om de inte kan hantera tanken på att deras karaktär kan vara bisexuell om de vore en annan dator … Jag kan inte se det som ett stort bekymmer, för att vara ärlig. Romanser är aldrig ”en storlek passar alla ”, och även för dem som inte har något emot sexualitetsfrågan finns det ingen garanti att de kommer att hitta en karaktär att de ens vill romantisera. Det är därför romanser är ett tillval. Det är en så personlig fråga så att vi aldrig kommer att kunna göra alla nöjda. Det allra bästa vi kan göra är att ge alla lite  valmöjligheter, och det är vad vi försökte här.

Och den person som säger att det enda sättet att behaga dem är att begränsa möjligheter för andra är, om du frågar mig, den som förtjänar det minst. Och det är min åsikt, uttryckt som artigt som möjligt.

BioWare, David Gaider,

 

Uppdatering:

Aftonbladet

Aftonbladet

Och bögar i Ikea-reklam retar upp italienare enligt DN.

27 mars, 2011. demokrati, feminism, jämlikhet, Samhälle.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

