Mona Hammoud om språktest: Vad sa hon egentligen?

Mona Hammoud i P4 Sjuhärad Direkt

Det här kan verka som det elakaste inlägg jag skrivit, den här texten lånar sig nämligen till elaka citat.
Men jag vill försöka förstå vad hon faktiskt menade, och jag tänkte börja med vad hon faktiskt sa.
Man uttrycker saker annorlunda i tal än i skrift, hon kanske var lite nervös över mediet, hon är en ung lokal klubbordförande, och inte medie-coachad. Jag vet.

Men hon är också en politiskt aktiv person som varit med och röstat igenom ett beslut, och som valt att diskutera det beslutet i radio. Och vuxen. Och visste på förhand att det skulle bli ett test (dock inte innehållet).

Det var mycket att skriva. Jag kan ha missat här och där, men tror att jag lyckats vara ganska bokstavlig. Kommentera gärna.

 

Reporter:

2002 så föreslog Folkpartiet med dåvarande ordförande Lars Leijonborg i spetsen att språktesta nya medborgare. Och det här förslaget kritiserades ju hårt och Folkpartiet anklagades milt sagt för att rida på främlingsfientliga vågor.

Men även om förslaget efter det här åkte ner i partiets prioritetsordning så har det inte försvunnit helt och hållet. 2006 så dammade man av det till exempel och i helgen när Folkpartiets ungdomsförbund hade kongress så klubbade man igenom att ställa sig bakom språktestet för nya medborgare i Sverige.

Mona Hammoud, ordförande för LUF i Borås har vi med oss här i studion nu. Välkommen hit!

M.H.

Tack så mycket.

Reporter:

Du, först och främst, det här språktestet, då, varför vill ni ha ett sånt?

M.H

Språktestet är ju ett grundläggande syfte om man säger så för svenskt medborgarskap. Man… Det är nämligen så att det finns två olika sätt att se på det hela. Man kan bo i Sverige hur lång tid man än vill, man behöver inte vara medborgare. Sen finns det här att vill man bli medborgare så ska man kunna det svenska språket samtidigt som man kan det innan oavsett om du är medborgare eller inte. Men det ska finnas, för att komma in i samhället så ska det finnas ett språk som man ska kunna lära sig. Och det är ju självklart det svenska språket för att komma in i den svenska arbetsmarknaden till exempel. Precis som man går i skolan så börjar vi alltid; vi går dagis, lekis, ettan, tvåan, trean, fyran, femman, sexan, vi lär oss språket samtidigt som vi senare går vidare i livet och kommer in i arbetsmarknaden och så ska alla få sina rättigheter och veta vad man själv tycker, eller vad man har för skyldigheter här i det svenska samhället, så därför är det just bra med det här svenska kravet; det svenska medborgarskapskravet; språkkravet.

Reporter:

Men finns det inte andra sätt som är mer konstruktiva än ett test, så här då?

MH
Nej, jag personligen tycker inte det. Jag tycker det är mycket enklare med det här testet, det är ju en del… Vi har haft så många  förslag här i Sverige om hur man ska hjälpa den här integrationen, hur man ska hjälpa människor som kommer in i svenska samhället, så de ska få det här medborgarskapet, och hur man ska komma in i svenska samhället, man finner bara den enda lösningen och det är svenskt språkkrav, för det är lösningen, i princip, till allting. Om man vill komma in.

Reporter

Men ökar man verkligen delaktigheten -att känna delaktighet- i ett nytt samhälle genom ett krav på att kunna språket?

M.H.

Ja, det gör man nog. Kvinnor vet ju allt mer sina skyldigheter, så det gör ju så att dom kan gå - nu kom jag av mig. Det är en funderare, det där! Men det jag tror är, ja, jag tror det. Jag kan inte definiera det, men jag kan tänka mig.

Reporter:

Men du, för att bli medborgare i Sverige så ska man ju ha varit bosatt här i fem år, det finns en del undantag för det, men räcker inte det kravet för er i liberala ungdomsförbundet?

M.H.

Det är ju så väldigt många som kommer in till Sverige idag och oavsett hur lång tid man har bott här så är det faktiskt folk som inte har kunnat det här språket, eller,  ingen som har lärt sig det här språket, då. Det finns inte så många som; Det finns många exempel och de har inte kunnat gå vidare och de sitter kvar där i det här lilla hålet. Det är ingen som kunnat gå vidare. Så, jo. Vad var frågan?

Reportern:

Jo jag menar att kravet är att man bott här i  fem år. Då kan man ju tänka sig att man lär sig språket och kommer in i ett samhälle under den tiden. Men det… ni…?

M.H.

Nej, men det är tillbaks till det där: det är många som sitter kvar i den lilla svangan, det lilla hålet, där. Och det är inte många som lär sig språket oavsett hur lång tid man har bott här och sen för att bli medborgarskap.
Sen så å andra sidan vill vi inte kunna, så tänker LUF att vi ska inte ska kunna skilja på nationalitet, vi behöver inte skilja på nationaliteten, varför anledningen att de ska få det här medborgarskapet är eller varför de ska få bo här, eller vilken kultur de har eller vilken religion de har, utan det handlar bara om ett medborgarskap, precis som i USA. Alla ska ha chansen till ett medborgarskap.

Reporter:

Men måste man inte också då ge folk chansen som kommer hit, till exempel genom att man förbättrar SFI och så där att man borde man inte rikta in sig på det istället för att säga ta det här testet så är ni välkomna?

M.H.

Jo, just SFI är en del av vårt krav då att man ska få, kanske inte just SFI, men en gratis utbildning, man ska få flera chanser till att göra det och en gratis utbildning det hjälper ju så att när de kommit in hit så vet de ju vart de ska gå, så visar den människan eller så visar den vägen vidare eller hur man ska säga . Så jo, SFI, finns en liten chans, men jag tror inte själv så mycket på SFI så därför just det lite starkare och lite bättre krav så kommer det, om den idén går igenom så får vi se vart den tar oss, vad vi kan hitta på för nytt istället för SFI och så vidare.

Reporter:

Men det finns ingen risk att låsa fast sig i att det finns ett visst test och det ska man klara istället för att titta på de utbildningar som ges?

M.H.

Hur tänker du nu?

Reporter:

Är det inte viktigare att titta på det utbildningar som finns  som SFI, istället för att enbart koncentrera sig på att folk ska klara ett prov.

M.H.

Egentligen, har man sett hur integrationen idag har gått så har det ju inte gått så bra, som man har förväntat sig sen flera år tillbaka, så det är därför vi har tagit upp det här förslaget om språktest som kom från Lars Leijonborg 2002, då. Så näääää….    (Fniss – ursäkta)

Reporter

Vi har faktiskt satt ihop ett litet språktest till dig Mona. Är du redo?

M.H.

Jajemän, det är jag, tror jag.

Reporter

Jag tänkte vi skulle börja lite med de klassiska  ordklass- ramsorna, kan du dem?

M.H.

Ah, lite oklart. Vi får väl se.

reporter

Jag tänker bland annat på ”Substantiv är namn på ting till exempel boll och ring”

M.H.

Oj. Jag är jättekass på det där.

Reporter

Den fortsätter med ”Adjektiven sen oss lär hurudana tingen är”

M.H.

Kan inte den, alltså.

Reporter

Vi tar den sista också: ”Verb det är vad man kan göra: läsa, skriva se och höra”

M.H.

Kan inte den ramsan överhuvud taget.

Reportern:

Okej. Men du… Kan du räkna upp några av ordklasserna då?

M.H.

Ja, det kan.. Oj, vad är det här? Gud! De bara pluppar ur huvudet helt plötsligt när man sitter här.

Reporter

Det finns nio stycken kan jag säga som en ledtråd.

M.H.

Ok

Reporter.

Bland annat substantiv är en då. Du får ett poäng för varje du kan.

M.H.

Substantiv, adjektiv, vad blir det nu? Jag har ju glömt av dem helt, det är ju som att jag inte gått i skolan på flera månader här. Substantiv, adjektiv, men gud…

Reporter

Pronomen

M.H.

Men gud, jag har ju glömt av allting det här. Jag kan det men har  inte det i  tungan bara. Det är helt…

reporter

Jag kan hjälpa dig lite då?

M.H.

Ja, det får du jättegärna göra.

reporter

Substantiv, adjektiv, Pronomen, räkneord, verb, adverb, prepositioner, konjunktioner, interjektioner.

M.H.

Där har vi dem, ja. Det stämmer.

reporter

Det var inte helt lätt va?

M.H.

Nä. Dom va- Nej det är inte det. Ja. Nä.

Reporter

Är det ett sånt här språktest ni tänker er att man ska klara för att få bli svensk medborgare?

M.H.

Nä det är ju mer det här med att man ska lära sig verben, hur det ser ut, och ska kunna formalera sig när man talar och skriver, osv, det är grundläggande, helt enkelt. Precis som man – vad blir det - nians grundläggande kriterier när man säger så.

Reporter

Men har ni satt ihop nånting? Har ni börjat leka på nånting om hur det ska se ut?

M.H.

Nä, vi har inte det, men på själva LUF-kongresserna har vi de här ord-lek ordspelen som som vi lär oss av. Så där har vi börjat lite! Nej, det har vi har faktiskt inte gjort.

Reporter

Vad är det för ordlekar?

M.H.

De vanliga, som finns här i Sverige. Och över allt i världen antar jag. Jag vet inte själv vad de heter. Jag är inte så bra på (viskning)

Reporter

Okej. Men du, alltså … Hur underbyggt är det här kravet på test då? Jag menar, du hade ju svårt här att ens räkna upp ordklasserna…

M.H.

Det är nog en större, stor anledning av att jag inte har läst, eller inte studerat så mycket av det här, vi har inte gått igenom så mycket substantiv adjektiv ordmässigt, så, vi har bara gått igenom meningar, vad det innebär, förstår du hur jag tänker?
Det är inte så genomtänkt ifrån förb- det är väldigt genomtänkt, det är det, hur det ska se ut i själva modellen, men inte hur vi ska kunna sätta ihop det ännu… Hur det ska kunna vara utan det är bara grundläggande sven- Man ska kunna svenska, helt enkelt. Det behöver inte vara fantastiskt svenska, så sett, men man ska kunna uttrycka sig, man ska kunna tala som man tänker. Och att människan ska förstå dig.

reporter

Ja. Men jag tänkte vi kunde ta ytterligare ett litet test. Kan inte du ta ut satsdelarna i den här meningen som jag läser nu ”Olle klappade hunden”?

M.H.

Statsdelarna, det är tre stycken då?

reporter

Ja, Satsdelarna, i ”Olle klappade hunden”.

M.H.

Olle klappade hunden. De tre första bokstäverna då?

Reporter

Ja, men brukar bygga meningar men subjekt, predikat och så vidare

M.H.

reporter

Det var svårt det också?

Olle är subjekt, klappade är predikat och hunden är direkt objekt.

M.H.

Ja, nu ska vi inte använda såna ord här…

Reporter

Men du alltså hur känner du själv om det här? Tycker du inte detta är ganska hårda krav att man ska kunna såna här saker för att bli svensk medborgare?

M.H.

Ja som sagt,  jag måste försvara mig på att säga att jag har inte studerat såna saker på flera år så ja, det är lätt att glömma av. Men jo det är väldigt svårt trots allt för jag kan själv inte svara på frågorna även då jag är född i Dalarna och har bott i Sverige  i hela mitt liv. Så jo det är väldigt svårt att se om vi kan utveckla den frågan lite till i Folkpartiet och LUF.

reporter

Och ni inom LUF ni går ju faktiskt ett steg längre än erat moderparti som bara ville ha ett språktest. Ni vill att det både ska krävas godkända kunskaper i svenska språket och i den svenska grundlagen. Varför är det så viktigt?

H.M.

Där går vi tillbaka till det här med skyldigheter, vad kvinnan och mannen har rätt till här i samhället. För varje gång, om man kommer in, om man tar sig till Sverige och man har de här kr- eller tankarna, till exempel mannen har sina tankar kvar i sin gamla kultur, Iran, där det är väldigt hårt förtryck mot kvinnan, och då  man har valt att sätta  kvinnan, om vi pratar helt vanlig svenska, bakom köket, och hon inte vet sina skyldigheter, skyldigheter ELLER rättigheter här i det svenska samhället, då är det väldigt bra att man har det här kravet att hon också, och han även ska veta den här rättigheten, och svenska lagen och veta om den här svenska lagen som finns att hon har faktiskt rätt att gå ut i arbetsmarknaden, hon har faktiskt rätt gå i skolan och så vidare.

reporter

Ja, just den här frågan om grundlagskunskap tog vi tidigare idag och slängde ut till domaren Sven Martinger, så här sa han då:

S.M.

Nej, jag hade förmodligen inte blivit godkänd på provet. Då hade jag fått läsa mycket så att säga.
Sven Martinger är mitt namn, va’ och jobbar som domare vid Göteborgs tingsrätt.

reporter

Vad är en godkänd kunskap i den svenska grundlagen?

S.V.

Jag vet inte vad godkänd kunskap, alltså godkänd, det är nån annan då som har bestämt var gränsen ska gå, va, och vem som ska utföra det testet vet jag inte heller, det kanske dom har svar på, dom undringarna, i så fall. Men varför skulle man ha detta? Vi är- Herre gud, det är ju nästan inga människor i Sverige som vet någonting om de svenska grundlagarna det är väl många andra synpunkter man skulle kunna lägga i så fall, och skulle man kräva av nyanlända personer  att dom ska lära sig vad, hur mycket det jag inte heller, godkända, vem ska avgöra detta, att dom ska kunna detta, så begär man MER av dom, vågar jag påstå, än någon svensk eller svenskar kan åstadkomma.

reporter

Ja, det var domare Sven Martinger är som tyckte att det var befängt att kräva att man ska kunna om de svenska grundlagarna. Vad säger du Mona Hammoud?

M.H.

Naej, jag tycker inte lika, så, befängt, som han säger, utan jag tycker det, det är inte ett sånt stort krav egentligen, visst, många svenska medborgare kan inte de svenska grundlagarna, men samtidigt så lär man sig dem under sin uppväxt och så vidare, så har man dem där, man vet ju sina skyldigheter själv och det är så vi vill ha det.

Reporter

Kan du själv räkna upp dom grundlagarna som vi har?

Nej, det kan jag inte!

Reporter

Kan du inte?

M.H.

Nej, inte bara så där.

Reporter

Men du vill kräva det av andra?

M.H.

Ptff! Jag kan lära mig dem samtidigt som de lär sig dem.

reporter

Okej. Ska vi ta dem bara för sakens skull? Tryckfrihetsförordningen, Regeringsformen, Successionsordningen, och yttrandefrihetsgrundlagen, är dom fyra.

M.H.

Just det, så var det. Det var en liten..

Reporter

Tack så mycket, Mona Hammoud, ordförande i LUF i Borås, för att du kom hit till Sjuhärad Direkt.

M.H.

Tack själv.

Alldeles oavsett hennes kunskaper om grammatisk vokabulär så har jag lite svårt att förstå vad hon säger.

Jag tror att hon försöker säga att grundläggande kunskaper svenska språket är en förutsättning för lyckad integration och grundläggande kunskaper i svensk lag är rimligt.

Men jämställdhet (hennes exempel) har mycket lite med grundlagen att göra, vad jag vet.

Och jag tycker skälet till att man vill ha uppehållstillstånd eller medborgarskap i Sverige är relevant.

Så jag håller verkligen inte med om att reportern ”vittrat blod” och ”trasat sönder en ung kvinna”. Hon hade kunnat vara långt elakare.

Mona Hammoud behöver bara läsa på lite, sen kan hon mycket väl bli en tillgång för Folkpartiet. Hon nämnde skyldigheter fem gånger.

Min åsikt är att SFI naturligtvis bör ha befogenhet att testa hur väl de  lyckas med sitt uppdrag, men att det inte bör vara bas för beslut om medborgarskap, av det enkla skälet att när jag blev svensk medborgare utsträckte sig min kunskap i svenska språket och grundlagar till:
”Wäää, Wääää, Wääää-ääää-hääää-ääää!”

7 augusti, 2011. Alliansen, jämlikhet, politik, Samhälle, Uncategorized.

10 kommentarer

  1. Petra Thacker replied:

    Jag ansokte ju om medborgarskap har i England for ett par ar sedan och reglerna later liknande. Har sa ska man ha bott i landet i 5 ar och sitta igenom ett test som ska visa att man kan spraket och kulturen.

    Det gar inte att komma ifran att man kan inte integrera sig i ett samhalle om man inte kan tala det lokala spraket. Och har i alla fall finns det, som Mona sager, manga manniskor som bott har mycket langre an 5 ar och kan ingen eller valdigt lite engelska. Vilket visar antingen deras intresse i att integrera sig eller mojligen deras familjs intresse av att de ska integrera sig. Men att kunna gora sig forstadd och forsta har ingenting att gora med att kunna grammatiska begrepp. Grammatik ar ett satt att beskriva och lara ett sprak, men det ar inte nagot man behover kunna for att kunna kommunicera.

    Medborgarskap ar sallan nagot man maste ha, men det ger dig vissa rattigheter i det landet du bor. Rostratt kanske, mojligheten att ha ett pass fran det landet, slippa fornya visum/uppehallstillstand. Med rattigheter kommer skyldigheter. Om man ar interesserad nog av ett land att man vill ha ett medborgarskap, sa tycker jag inte det ar for mycket att be om att de ska atminstone kunna kommunicera i det lokala spraket och ha en forstaelse for hur kulturen och samhallet fungerar.

    For mitt test har sa fick jag kopa en bok (pa engelska) med lite blandad information i – lite historia om landet, lite om kultur och religion etc. Mycket meningslos fakta tyckte jag nog – men det ar nog inte latt att trycka ihop nagot som ar litet nog att folk kan ta in det men anda har med de viktigaste om hur landet fungerar och varfor det ar som det ar. Sedan gar du till ett testcenter och sitter framfor en dator och fyller i ett flervalstest (pa engelska). Sa om du klarar av att lasa och forsta boken och lasa och forsta fragorna sa har du i alla fall grundlaggande vardagsengelska. Och efterat sa fastnar forhoppningsvis lite av informationen om landet.

    A ena sidan sa har ju den har Mona-personen inte last pa alls och deras forslag verkar ju inte vara genomtankt alls praktiskt satt. A andra sidan sa tycker jag ju att reportern var fanig att halla pa med grammatiktrams. Att fraga Mona om grundlagarna var helt ratt dock – for ska man halla pa och saga att folk ska kunna dem, sa ska man ju atminstone veta vilka de ar sjalv.

    Ursakter for langt inlagg – ar lite passionerad angaende detta amnet eftersom jag varit i andra andan av det sa att saga. :-)

    • Drama Online replied:

      Enda anledningen att jag tycker kanske nån grammatikfråga var relevant är att hon själv definierar nian som nivå, annars är det naturligtvis inte det som är viktigt för att leva i ett land.

      Nivån låter mer relevant i UK.

      Och att få en vettig introduktion till samhället och språket är jätteviktigt. Fast jag personligen tycker provet på det är mer relevant inom SFIs verksamhet.

      Jag såg ett klipp ur ett reportage en gång där nyanlända fick informationen om att det i Sverige inte är lagligt att slå sin fru och sina barn. Jag tror inte jag och folk i allmänhet vet tillräckligt om migrationsverkets verksamhet som det är.

      Jag förstår tanken att villkora medborgarskapet utifrån kunskap, men sen tänker jag att det kan diskriminera de som inte kan lära sig, pga handikapp eller ålder och jag vill hellre utgå ifrån skäl.

      Och medborgartest kan eventuellt vara en bra grej i praktiken, mina poänger är egentligen bara två:
      - Det är en oroväckande tendens
      - Hon gör inte nån bra reklam för det

  2. Sanningen om samhället – 2011-08-07 FM replied:

    [...] Mona Hammoud om språktest: Vad sa hon egentligen? [...]

  3. Sara replied:

    Ja, det är inte alla i ungdomsförbunden som har hunnit skaffa sig en helt och hållet genomtänkt politisk agenda och erfarenhet nog att argumentera väl för den…

  4. Lantis i stan replied:

    Jag blir helt blå av ilska när jag försökte lyssna på inslaget. Hon förstår ju inte ens reporterns frågor?? Väldigt snäll reporter tycker jag, som i och för sig genom sin snällhet får henne att framstå som ännu mer korkad :)
    Mest irriterad blir jag nog på de här båda sakerna som jag öht inte förstår vad hon menar med:

    ”de sitter kvar där i det här lilla hålet”?? Här måste ju hon och reportern haft en diskussion tidigare? Eller vad är det för litet hål hon pratar om?

    ”Jag tror inte själv så mycket på SFI”? Hur kan man ens säga så? Nä, det kanske inte är ett perfekt system idag men om du tror på gratis utbildning i svenska så är det ju just exakt det som SFI är….

    Jag har, pga att en kollega till mig gick på SFI, kollat i en av deras läroböcker när kollegan behövde lite hjälp en gång. Och det är ju precis sådana saker som reportern frågar om som man får lära sig där. Satslära. Grammatik. Ordklasser. Saker som få vuxna svenska kan.

    Om nu någon frivilligt vill bli medborgare och aktivt välja att vara en del av det här i kalla samhället så tycker jag dom ska få det. Det är ju inte direkt som att vi är trångbodda.

    • Drama Online replied:

      ”Diskussionen” jag såg (Twitter/tidningslänkar) gick ungefär:
      - Haha, Luf-ordförande kuggar
      - Grammatik är irrelevant.
      - Hon är bara en lokal klubbordförande av många
      - Sveriges radio mobbar – ”trasar sönder”- ung kvinna
      - Hon är vuxen. Hon är ”politiker”.

      Alla dessa missar målet (nåja, den sista använde jag själv); LUF vill ha språktest (i nivå med svenska grundskolan) och grundlagstest, och en förespråkare för detta hade allvarliga problem med att förklara varför. Grammatik-delarna av intervjun är i mina ögon de MINST intressanta. Och jag tycker det är ett tecken på att folk i allmänhet vet ganska lite om dagens förutsättningar OCH om det som man vill testa hos andra.

  5. Petra Thacker replied:

    De har helt ratt i att man borde satta krav runt medborgarskap – men som du sa, de verkar inte ha nagon koll alls pa vad som ar BRA krav. Och det tycker man ju att de borde i alla fall haft en liten tankestund pa innan man gar ut i pressen med det.

    For mig personligen var testet har i England superenkelt. Man ar ju van fran studietiden att lasa in material, minnas det och svara pa fragor om det (och sedan glatt glomma det mesta). Sa for mig sa var det perfekt. Kop bok, las den, ga till test center – klart. Det tog ganska lite tid att gora hela proceduren och jag kunde gora det i vilken takt jag kande for.

    Men som med de flesta test sa ar det ju egentligen ganska meningslost. Och materialet och fragorna var helt riktade for att gora det enkelt att ha som flervalstest. Iain som ar fodd har kunde inte manga av svaren. Spelar ju egentligen mindre roll om man vet exakt hur manga % singel foraldrar dar ar i landet eller vilket ar drottningen ar fodd.

    Trots att det hade varit varre for mig fran ett tidsperspektiv, sa tror jag mycket mer pa det amerikanska systemet med medborgarstudier. Du gar en gang i veckan i ett antal veckor (vet inte hur manga) dar du blir godkand genom att komma och delta och vissa att du forstar. Diskussioner om hur samhallet och kulturen fungerar och varfor lar ju sakerligen folk mer an en bok med lite dumma fakta och ett flervalstest. Men det kostar mer. Sa ja.

  6. Miljöpartist replied:

    Tramsiga ” unga, begåvade politiker” har vi överallt nuförtiden. De vet allt utan att veta någonting och drar sig inte tillbaka för att bestämma sig utan att ställa ett kunskapskrav på sig i de politiska sakfrågor de ställer sig bakom. Tyvärr att skaffa sig politiska kunskaper inte är lika kravlöst som engagemanget för att klättra upp och klamra sig fast på den partipolitiska toppen. Kunskap kräver tid och intellektuellt envishet, bortom blotta engagemang.

    Att ställa politiska krav på andra innebär också att ha djupare kunskap i sak. Det är detta sakkunskap som vår ”unga och begåvade” politiker saknas. Luf-Borås Mona Hammoud är bara en av många fler på den svenskpartipolitik arena. Skillnaden är hon tidigt uppläxats av en skicklig-redaktion på sr-Sjuhärad. Från detta intervjun vet man utan tvivel att den här ”ung och begåvad” politikern inte vet någonting om att lära sig ett annat språk. Inte ens har hon gedigen svenska förutom bubbla ord som hennes privilegium (född, utbildad och bott hela sitt liv i Sverige) gett henne. Men gärna representerar Hammoud Luf och slås för att språktesta andra som saknar hennes privilegium.

    Hur svårt kan det vara för en 50-årig turkisk eller somalisk kvinna att komma ihåg på dessa svar och klara av språk- och grundlagtestet om det var så fruktansvärt svårt för den privilegierade, Hammoud att klara de. Värre var Hammouds kunskap om vår grundlag som hon förväntade sig att försvara genom sitt politiska engagemang. Men hon tyckte ändå att hon försvarar grundlagen som hon inte alls känner till. Mycket skrattretande och tragiskt av Luf, Fp och alla andra partier som håller på att fördärva demokratin på det här sättet.

    Ett språk, förresten, handlar mycket om neurologiska, psykologiska och sociala faktorer och sammanhäng/associationer snarare än språktest. Hammoud är ett tungt bevis (som intervjun klart påvisar). Var är de FP:ister med språk- och neurovetenskap kompetens för att förklara om detta vetenskapliga fakta för sina ungdomar och partihögheter? Sanningen är ni är oroliga för er mörka snarframtid och har tappat greppet om hur ni skulle fiska ut några röstkort till för att klara sig riksdagsspärren. Den populistiska hästen fungerade utmärkt för fp efter 11-september under Leijonborgs ledning. Men det är ytterst tveksamt om det kommer att fungera en gång till, särskilt nu inför SD:s högtid.

    Vidare har Fp röstat ut Jantelagen för länge sen och just nu är det en dansk kopia av DFP på svensk mark. Danskar ställer krav även på svenskar som vill bo ihop med danskar på grund av kärlek. Därför, först och främst, behöver Fp och Luf återfå sitt svenskmedborgarskap för att tala med klart språk på svenska för svenska väljare. (förhoppningsvis utan ‘språktest’, ‘grundlagstest’ och all populistiska och främlingsfientliga utspel under fejkade liberaltröjan)

    Till sist: Jag har läst svenska språket i över 10-år, formellt och informellt, men säger att jag fortfarande håller på att lära mig svenska. Vi alla är olika neurologiskt och vi har olika förutsättningar(privilegium) socialt och psykologiskt gentemot ett språk. Ett språk skall utvecklas livet ut och det kommer aldrig läras – in och – ut under en bestämd tid varken med politikernas begära eller tvångsåtgärd. Må Hammoud och alla ”unga och begåvade” politiker få klara sig grundlagen innan de företräder politiken.

    Miljöpartist

    • Drama Online replied:

      Tack, Miljöpartist, det var ett ordentligt inlägg. Du har säkert förstått att jag i grund och botten håller med dig. Och tycker du skriver en engagerad och avancerad svenska.

      Jag tycker det är imponerande nonchalant av Hammoud att inte läsa på. Inte grammatisk terminologi, utan vilka grundlagarna är och vilka skäl hon har. Som det nu blev, blev det bara förvirrande och fördomsfullt.

  7. Unga tjejer alltså: Mona Hammouds bästa citat; (från, ni vet, då…) « Drama Online replied:

    [...] favoritcitat från Mona Hammouds intervju om medborgarskapstest i svenskhet; hon har säkert bättre citat från andra [...]

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 566 andra följare

