”Alla stammar från dubbelt så många kvinnor som män”

Det tyckte jag naturligtvis var en intressant liten tidbit, kondenserad ned till rubrik-nivå, och ville veta mer. (Källa, tack ? ;-)) Men jag fick bara höra att män dog i krig som svar. Det räckte inte som förklaringsmodell för mig.

Min första tanke var att det måste finnas lika många instanser bidrag till en arvsmassa från manligt som kvinnligt håll annars blir det liksom inga ungar ;-).  En binär ökning av antal män och kvinnor som varje individ
 stammar från för varje generation tillbaka. En liksidig, binär ökning.

Men det är ju fullt möjligt att samma individ gjort insättningar med olika partners, som startat trådar som så småningom korsats.

Men enligt min kontrahent i diskussionen handlade det ”inte nödvändigtvis” om att fler män hade barn med olika kvinnor än tvärtom ELLER om korsade trådar. Utan om att män dött i krig.
Det var för övrigt ”inte nödvändigtvis” så att undersökningen i så fall, utan korsade trådar, menar gener på befolkningsnivå, utan jo det var på individnivå. Men eftersom män dör i krig så var det dubbelt så många män. 

Sen fallerade min hela civilisation, när jag blev avbruten några gånger med samma uttalande i högre och högre tonfall.
Det är alltför lätt att falla in i samma beteende, och jag avskyr mig själv när det händer. Gapig, metallisk, frustrerad röst som ”går genom märg och ben” för att citera min radiolärare.

Avbrutna exempel om Djingis Kahn som hade tusen barn och  halstarrig bevisledning med axiom av typen: ”Håller du med om att varje barn rent genetiskt har en mamma och en pappa, va, va, va?” ledde ingenstans.

Dött i krig-skälet syftar naturligtvis till att vissa män inte fått nån avkomma alls, men för att det ska fungera i stort så måste ju även vissa män få mer avkomma…  med olika tjejer.

Jag tror följande faktorer kan spela in;

  • Att kvinnor har en kortare period de kan bli föräldrar än män
  • Att det i vissa samhällen varit mer accepterat att män haft multipla partners, antingen seriellt eller paralellt än att kvinnor haft det.
  • Att det varit norm att mannen haft yngre partners.

Men jag vet alltjämt inte var uppgiften kommer ifrån. Eller om den skruvats till på vägen. Nån som vet?

1 september, 2011. statistik, Uncategorized, vetenskap.

3 kommentarer

  1. Petra Thacker replied:

    Verkar komma fran detta: http://www.psy.fsu.edu/~baumeistertice/goodaboutmen.htm

    Denna bloggen (http://sinophibe.blogspot.com/2008/07/differences-between-men-and-women.html) summerar ovanstaende. For den specifika biten om det du pratar om, ga ner en bra bit till under rubriken ”The Most Underappreciated Fact”.

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 566 andra följare

