Puff, puff, puffeli-puff

  1. Ni sliter själen ur mig – hd.se.
  2. DN

Så ska en slipsten dras.

En frustrerad skribent skriver en välskriven men känsloladdad krönika.

Det är lätt för mig, svenne-banan-tjejen, att inte uppfatta just Kina-gubben som nedvärderande, men det är ju faktiskt inte jag som har tolkningsföreträde här.

Och Fazer inser snabbt marknadsvärdet OCH good-will-värdet.

Vi (bloggare och twittrare)  sitter här i flera dagar och tar ordet Kina-puffar eller Kina-snacks i vår mun. Vi funderar på hur den där gubben ser ut egentligen.

PI-trollen och yrvakna snäll-svenskar får ösa sitt gnäll över kommentatorsfälten om att DE minsann inte alls uppfattar förpackningen som rasistiskt.

Och Fazer meddelar smidigt att de byter profil på den.

De bjuder på den. Att byta profil på ett omslagspapper. Storsint. Med dagens system kostar det säkert en del pengar för nya plåtar, men inte särskilt mycket tid.

Men det kostar säkert mindre än de tjänar in på Kinapuffar bara den här helgen; nu när vi präntat in tanken på dem riktigt ordentligt. (Okej, jag gissar!)

Dessutom bör grafiska profiler ändå uppdateras då och då.

Fazer vill inte förknippas med värden som exkluderande eller ålderdomlig.
Bra för dem.
Sverige blir lite mindre taggigt för asiater.
Fazer får sälja Kina-puffar.
De hororna. På bästa möjliga sätt. I’m buying.

Rispuffar

Bilden är manipulerad

Jag raljerar. Men det viktiga är att Fazer faktiskt har rätt: Varför göra nån lessen eller alienerad om man inte måste?

SVT

Ronnie Sandahl

21 september, 2011. Kultur, Uncategorized.

20 kommentarer

  1. Konsumtionsmönster « Drama Online replied:

    [...] hetsäter Kina och salta bilar. Slump? I think [...]

  2. Paradigm replied:

    Med risk för att framstå som PI-troll så såg jag att SVT var ute på stan och frågade östasiater om påsen. ”Rolig”, ”gullig” och ”söt” var några omdömen. Ingen ansåg att den var rasistisk.

    • Drama Online replied:

      Nä. Men Patrik Lundberg gjorde det. Det räcker väl? Fazer ville ju själva inte ha den längre.

  3. Paradigm replied:

    Nja, räcker det verkligen att en person reagerar? Eskil Franck på Forum för Levande Historia resonerar så och vill därför ta bort ord och uttryck som ”svartjobb” och ”svarta pengar” eftersom han stött på en person som reagerade. Alla metaforiska uttryck på svart/vitt eller mörker/ljus ligger väl då i farozonen.

    Strängt taget måste man väl gå med på allt i den här vägen, hur absurt det än kan verka, om man överlåter tolkningsföreträdet. Eller når du en kritiskt punkt där du återtar det?

    • Drama Online replied:

      Ja, det räcker med en person.
      Jag tänker så här; Alla, varenda en, har rätt att lyfta en fråga.
      Sen är beslutsinstansen olika, beroende på frågan. Och det är civiliserat att kunna ta ställning till en minoritets behov. Jag är övertygad om att den mäts mot en kostnad varenda gång.

      Fazer tycker tyckte de kunde bjuda på den. Bra för dem.

      Var vill Eskil Franck ta bort dessa uttryck? På SVT? I officiella texter med staten som avsändare? I skolorna? I sängkammaren? Vem ”äger” språket i det forumet?

      Jag är emot ordcensur, och för ett företags möjlighet att marknadsföra sig som inkluderande.

      Hade Patrik, istället för att använda sig sin media-makt, polisanmält Kina-gubben, så hade jag inte varit förvånad om Fazer friades. Men nu gjorde han inte det.

  4. Paradigm replied:

    Alla har naturligtvis rätt att lyfta en fråga, men varför ska en enksild person ha tolkningsföreträde? Det tycks ju som att många östasiater gillar bilden. Är det då verkligen en minoritets behov som tillgodoses? Jag tycker det verkar som att man tillgodoser Patrik Lundbergs behov.

    Franck vill ta bort dessa uttryck ur svenska språket utan några speciella inskränkningar. Om någon minoritetsperson uppfattar det som rasism så är det rasism. Och då ska det bort enligt hans sett att se det.

    Och även om du inte själv är för ordcensur så borde du väl åtminstone sluta använda dessa uttryck när du nu vet att en minoritetsperson där ute uppfattar det som rasism och du som ”svenne-banan-tjejen” inte har något tolkningsföreträde. Det blir många ringar att hoppa igenom.

  5. Johan replied:

    Att döma av artikeln som jag länkar till här nedanför har Patrik Lundberg helt enkelt hittat på alla de där historierna om rasistiska påhopp.

    http://adacta.motpol.nu/?p=410

    • Drama Online replied:

      Jag läste länken men jag hittar inget mer graverande än en referensen att Hubinette också ska ha skrivit nåt liknande nån gång nånstans?
      Ja, det händer att jag också pratar med mina bekanta innan jag skriver.
      Det händer att vi har liknande upplevelser.

      • Johan replied:

        Slås du inte av hur vansinnigt osannolikt det är att helt genomsnittliga svenskar varje vecka skulle vråla kines och tjing-tjong efter Patrik Lundberg?

      • Drama Online replied:

        Jag tänkte när jag först läste krönikan att den var ett koncentrat. Att hans samlade erfarenheter av skämt, pikar, välmenande fördommar och kom fram i hans upplevelse som var så som den framstår i krönikan. Men kanske inte med statistisk säkerhet direkt.

        Ungefär som när jag blev mobbad i högstadiet och upplevde att jag hade hela klassen emot mig, att jag blev slagen, nedvärderad och osynliggjord kollektivt även om inte varje individ inte gjorde sig skyldig till just slag.

        Jag skrev om detta utifrån perspektivet hur skickligt Fazer hanterat det. Att det finns pengar i att vara inkluderande.
        Det handlar ju inte om några polisanmälningar eller något.

        Men sen dess har jag fått se så mycket nedvärderande kommentarer och skämt om Kinasnacks, kineser, och om Lundberg personligen så jag har börjat inse att det förmodligen stämmer. Länkar, twitter, jobbet… Kommentarerna till artikeln du länkar till inkluderad. (Inte artikeln i sig, den är mer en ostringent halvkvävd visa) Jag har inte sett dem tidigare, eftersom de aldrig riktats mot mig. Vill du veta något om kreativa förolämpningar mot tjejer med stora tuttar, then I’m your gal, men jag visste inget om rasismen mot kineser förut.

        Sen hur genomsnittliga de som skriver och säger så egentligen är… jag tror inte det. Majoriteten beter sig säkert inte så. Men det räcker ju att en promille gör så. Nog befinner man sig i närheten av tusen pers på en vecka, om man rör sig bland folk.

        Jag har en teater-kompis som släpar på för många kilo, och det var en ögonöppnare för mig när hon kom till teatern och sa ”jag tänker inte spela fryntlig varje gång. Det blir inget ‘skratta, pajazzo'”.

  6. Paradigm replied:

    Svårt att säga men jag misstänker en bluff, att han noterat Hubinettes mediala framgångar och kopierat receptet för att slippa vara djurskribent på en småstadstidning. Fast det kan också vara så att adoptivbarn med östasiatiskt ursprung är känsliga av något skäl. Eller en kombination av båda.

    Men hur man än vänder och vrider på det så ropar inte folk ”tjing-tjong” till honom en gång i veckan. Då skulle alla som är ute bland folk, åtminstone i storstadsområden ha hört detta många gånger. Jag har hört en del rasistiska utrop men inget mot asiater. Aldrig.

    Man kan också undra varför Katarina Sandström aldrig råkat ut för något av det Lundberg talar om. Kanske för att hon vunnit ”bästa nyhetsankare” och jobbar i rikstäckande TV, och därför inte behöver göra några utspel. Hur som helst måste ju en av dessa ljuga eller vara lite verklighetsfrämmande.

    • Drama Online replied:

      Men va? Att mer än en person upplever att det förekommer tolkar ni inte som att det förekommer, utan att de plagierar varann?

      Jag skulle snarare förvänta mig nån slags normalfördelningskurva.

      Han har sin upplevelse, det har han rätt till och det blev en bra text.

      Helt ärligt: ett och annat sånt där skämt har man väl själv hört, också innan. Helt taget ur luften är det ju inte. Men jag står handfallen inför den utstuderade elakhet jag sett efteråt.

      Och även om det är ett koncentrat så kan det vara viktigt ändå.

      Varenda text som skrivs har en vinkel, ett utsnitt. Det räcker inte med ett hörn av verkligheten, det måste ses genom ett temperament också.

  7. Paradigm replied:

    Om inte artikeln från Ad Acta är ren lögn så är Lundberg klart inspirerad av Hübinette, som gjort sig ett namn på att hänga ut folk som nazister på rätt oklara grunder. Sedan gör Lundberg ett lyckat media-utspel på rasism som han läst om hos denne Hübinette. Här blir i alla fall jag misstänksam.

    Vad han upplever och vad han påstår verkligen hände är ju dessutom här samma sak. Du påstår ju inte att du blev mobbad av hela klassen utan att du upplevde det så. När en vuxen människa inte skiljer mellan dessa utan tar en upplevelse av att folk ropar tjing tjong varje vecka – vilket inte rimligen kan stämma – och hävdar att det är verklighet så blir det konstigt. Om han inte ljuger så måste jag ändå vända mig emot att hans fantasier inte ifrågasätts. Han är ju inget barn och bör inte behandlas som ett.

    • Drama Online replied:

      Fine! Han kan vara inspirerad av en artikel jag inte haft tillgång till. Tror också att han kan vara (exempelvis) småaktig, klandervärd, ambitiös och så vidare. Jag tycker ändå han har rätt om den ”skojfriska” rasismen.

      Det som gav mig väldigt mycket med hans text handlar inte om en verifierad frekvens av glåpord. Eller att man inte kan stå ut med en kinapuffspåse. Det handlar om sammantagna strukturer, om nålstick på nålstick som tillslut utgör tortyr.

      För övrigt anser jag mig visst (under en kortare period) mobbad av hela klassen, eftersom hela klassen ställde upp på beteendet och nedvärderandet.
      Dock slog inte alla mig, det gjorde bara vissa, men det var lätt att blanda ihop stödet och utförandet till ”Alla slår mig” eftersom strukturen säger att ”alla VILL att det sker”. Det är inte att vara ett barn, det är att vara utsatt för ett flockbeteende, inse det och påpeka det. Någon måste ha berättat för sina föräldrar till slut vilket fick slut på det, och jag har tänkt mycket på att jag hade stöd som jag aldrig märkte. Det betyder ju att strukturen är brytbar. Det går att i stället för att säga: ”Öh det finns ingen sån struktur, du är är överkänslig, tjing tjong, kina-puff” lägga ner, lägga av och LÅTA BLI ATT VARA TASKIG.

      Och jag tror visst att han KAN utsättas för kommentarer/händelser/pikar/skämt på hudfärgsbasis i genomsnitt nån gång i veckan. Jag har inga kineser i mitt liv och träffar på attityder några gånger om året åtminstone.
      Och efter krönikan? en gång i timmen. Minst.

      Inse Paradigm, du är del av en rörelse vars primära mål är rätten att vara taskig mot folk. Inte för att uppnå nåt vackert mål, och under kontrollerade och minimerade former, knäcka ägg för att göra omelett, eller i oförstånd, utan nej, bara för rätten att medvetet vara taskig.

      Det är nästan alltid lagligt. Så kör på. Det är ändå inte rätt.

  8. Paradigm replied:

    Du blandar ihop rasism med reaktionen på Lundbergs utspel. Det är just det faktum att det inte är rasism som gör folk förbannade. Att ta den ilskan som en intäkt för faktiskt rasism är både ett sakfel och ett omvänt orsakssamband i ett.

    Och om du verkligen tror att han hör nedsättande utrop och kommentarer en gång i veckan, hur kan du då förklara att Sandström aldrig gjort det? De lever i samma land och har till och med samma yrke. Båda kan inte rimligen ha rätt.

    Jag är inte en del av en rörelse, vilken rörelse skulle det vara? Mitt primära mål är inte att vara taskig – då skulle jag aldrig angett känslighet hos adoptivbarn som en tänkbar delförklaring. Men jag tänker inte heller hoppa igenom ringar för folk som så tydligt försöker använda rädslan för rasism som ett medel för att manipulera andra människor och tillskansa sig personliga fördelar. Då har man gått över gränsen från snäll till undergiven.

    • Drama Online replied:

      Jag tror inte jag blandar ihop det, men det var bra att du sa, för det behövs kanske redas ut. Lundberg attackerar strukturell rasism. Den som innebär att olika individer inte har samma möjligheter skyldigheter och rättigheter oavsett grupptillhörighet. Jag tror inte att han menar att Fazer satt upp som mål att förändra svensk-kinesers självbild, eller att han tror den som så skojsigt ropar ”tjingtjong” bygger gaskammare i källaren. Jag tror att han bara tycker de är fördomsfulla. Men strukturell rasism kräver inte uppsåt på det sättet. Det gäller att skilja på individ och grupp. Det är ju heller inte och ska inte vara ett brott som någon kan dömmas för, det är en effekt av normer och beteenden som behöver kunna diskuteras, utan att folk mejlar honom bilder där de drar i sina ögonvrår.
      Och DET är i min bok rasistiskt OCH taskigt. På individnivå.

      Angående att Sandström inte upplever det: Det kan finnas massor av förklaringar; hon lyssnar inte på det, hon har mer makt, hon är en sexig tjej, hon vill inte stöta sig med folk och vara jobbig, hon tycker att hon är lika god kålsupare själv, hon uppskattar positiv särbehandling, hon hänger inte på krogen som han eller har nån som rensar hennes e-post, hon sorterar bort det som skoj för att livet blir för jobbigt annars, eller för att hon har annat för sig. Jo, båda kan ha rätt. Jag finner det inte helt övertygande att hon ”aldrig” gjort det iofs, med tanke på att tom jag hört sånt, men alla variationer är möjliga, och det är ju faktiskt bara glädjande. Alla upplever inte lika mycket, det finns topp-noteringar och botten-noteringar och få företeelser sprids helt jämt, som om samhället vore en vätska.

      Det skulle vara rörelsen:
      – Politiskt inkorrekt FTW
      – Rör inte mitt fikabröd
      – Det får man ju inte säga i det här landet
      – Det är ju vita medelålders män det är riktigt synd om
      – Jämlikheten har gått för långt
      – Gnällgubbeorden; alla måste vara som jag, annars får det vara

      Det är samma bös alltihop.

      Att påpeka överdriven känslighet är ju taskigt i sig. För att inte kalla det maktbeteende.

      Och än en gång FAZER VILL JU INTE HA KINESEN!

      Alla de svensk-kineser som saknar den så outsägligt får väl organisera sina egna listor då, men jag hävdar alltjämt att det är Fazer som bestämmer det, inte Patrik Lundberg, Inte Sverige, inte du, inte jag.

      Är det undergivet så är det preciiiiiis vad jag vill vara hela natten lång.

  9. Paradigm replied:

    Jag menar ändå att du har blandat ihop saker. Reaktionen på Lundberg var en reaktion mot honom inte mot personer av östasiatiskt ursprung. Den vände sig emot påstånden om rasism och var alltså inte ett uttryck för rasism. Och vilka möjligheter, skyldigheter och rättigheter särskiljer östasiater från etniska svenskar?

    Den rörelse jag skuller vara en del av stämmer inte på mig. Jag är förvisso politiskt inkorrekt men inget av de övriga. Jag har dock noterat att de flesta som tigger på Stockholms gator är vita medelålders män även om jag betvivlar att det är mer synd om dessa som grupp.

    Det kanske är taskigt att påpeka överdriven känslighet men är det vänligt att uppmuntra något man anser vara vanföreställningar?

    Att skicka bilder där man drar i ögonen som nidbild är ju rasism, men du lär nog hitta få som inte håller med om det.

    Klart att Fazer bestämmer rent formellt, men det är inte det som är frågan. Frågan är om detta är rasism eller inte. Och i praktiken var det faktiskt Lundberg som med sitt media-utspel skrämde Fazer till att fatta det beslut han ville få igenom. Apropå maktbeteende.

    ”Är det undergivet så är det preciiiiiis vad jag vill vara hela natten lång.”

    Each to his own.

    • Drama Online replied:

      … Nu bevisar vi för killen som känner sig nedvärderad av kinestillmålen att det inte finns rasism.. Med att göra narr av hans ursprung.. Både charmigt och effektivt.

  10. Har bara ätit Kinapuffar idag. Damn you, PK-maffian! « Drama Online replied:

    [...] den naturligtvis för att blogga om den. Den stiliserade kinesen är borttagen ur risplockarhatten. Men det viktiga är naturligtvis chokladtäckta rispuffar. Och [...]

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 566 andra följare

