5 saker som får män att hata kvinnor? (Varav ungefär 6 verkar vara bröst)

Den här länken fick mig att skratta högt flera gånger. 5 ways modern men are trained to hate women. Läs gärna.

Jag håller inte med om allt, och jag tror inte alla killar om de här attityderna, heller, och inte hela tiden. Det vore en skittaskig generalisering. Vi har inte drunknat i det, men det finns ett strömdrag åt det här hållet, som uppstår när många killar samverkar, som jag kände igen.

Jag vet att det där ”kvinnor straffas alltid om vi inte är snygga” (i för snygghet ovidkommande sammanhang) inte känns så särdeles svenskt. (#4 i listan.)  Jag vet inte om det är blygsamma Luther eller det är det naturliga svenska sjuttiotalet som skyddat oss. Men just det där måste vara tillfixad hela tiden känner jag mindre igen. Å andra sidan har jag kanske inte stuckit ut tillräckligt för det. Jag har på kort tid läst två fabulöst vackra vänner påpeka att de aldrig straffats för att de är för fula. Nä. Konstigt, då.:-D

Nog tror jag att det finns en liten skillnad mellan reaktionerna på mäns och kvinnors utseende, hela #hairriot tyder ju på det. Dessutom tror jag det verkar hårdare för dem som är femton, tjugo år yngre än jag, och jag gissar att det är hårdare polariserat i amerikansk kultur. Men här och nu, inte alls så framträdande som det framställs i artikeln. (Jag tycker faktiskt inte rakning är den viktigaste feministiska frågan heller…)

En sak jag var tvungen att garva åt (under punkt #1, We feel powerless) var:

”When she went to the stables, she wore faded sandsilk pants and woven grass sandals. Her small breasts moved freely beneath a painted Dothraki vest …”

That’s written from the woman’s point of view. Yes, when a male writes a female, he assumes that she spends every moment thinking about the size of her breasts and what they are doing.

Tuttar alltså. Sorry, jag vill egentligen inte spräcka den vackra idén, men nej. Tuttar, till vardags, är lite som ett skulderblad eller navel eller nån annan kroppsdel täckt av kläder. Eller varför inte: det är lite som ditt bröst. Det manliga bröstet. Bröstvårta. Muskel. Fettdepå. Det hindrar inte att vi själva också kan tycka de är fina, känsliga och mjuka och gärna blir smekta vid rätt tillfälle och av rätt person, ungefär som andra mjuka kroppsdelar som sällan ser solens ljus.

Det hindrar inte att jag misstänker att just den passagen kanske primärt är skriven för en läsare som tänder på bröst, snarare än för att få en kvinnlig läsare att känna igen sig. Möjligheterna till missförstånd är oändliga.

Av punkt ”#5. We Were Told That Society Owed Us a Hot Girl” fick jag inte bara ett skratt, utan även en insikt. Det där har jag sett, då och då. En del killar verkar känna så. Man skulle kunna kalla det Saade-effekten. Kränkt, kan man bli när tjejer går och kärar ner sig i vem de vill, och inte alls i en själv, trots alla ens stordåd.

Det är objektifiering i en mycket ren form. Bli nu inte rädd för att jag skrev objektifiering, det betyder inte att man är gruppvåldtäktsman och slavhandlare, bara att man fallerat att ta hänsyn till den här människans autonoma karaktär. Att en man ”förtjänat” en kvinna är ett feltänk som slänger in sitt fula huvud  i så många sammanhang, som en hydra. I berättartekniken av allt från tecknade serier, sagor, Disney-filmer, romcoms, action och äventyr. I föraktet för s.k. ”drinkluder”. I goda råd om kärlek, vänner emellan. I mobboffers revanschberättelser.

Men verkligheten fungerar inte så. Livet är inte rättvist. Allt har inte en mening. Det är kaos, alldeles fantastiskt, fruktansvärt kaos.

28 mars, 2012. feminism, jämlikhet, Kultur, Samhälle, sex, Uncategorized.

6 kommentarer

  1. Alexander replied:

    Människor verkar ha en närmast universell tendens att tolka händelser i livet som en fråga om förtjänst. Det är en närmast primitiv teleologisk tankefigur som tillämpas på allt från egna framgångar till egna och andras motgångar samt pest, torka och vulkanutbrott. Varför är jag rik? För att jag har förtjänat det. Vad har jag gjort för ont för att förtjäna den här sjukdomen? Varför skulle X dö på det sättet när det finns så många onda människor som klarar dig? Varför dog inte rattfylleristen i stället för dem han körde på? De svältande barnen på TV förtjänar inte ett sådant öde. Et cetera ad nauseam

  2. Hanna replied:

    Bah, har väl inte straffats för att jag är fabulöst vacker heller… ;P

    Nå, men det där sista. Att man (eller, ”en man”) på något sätt förtjänar en kvinna, gärna en vacker kvinna men åtminstone en kvinna. Att det är en mans rättighet att ”få” en kvinna… Jag kan inte säga att stött på det själv, men bara tanken på att det inte är ett helt ovanligt resonemang gör mig hemskt obekväm. Hur kan en kvinna vara något som man förtjänar? Hur sned i huvudet är man då inte? Jag ska väl inte sticka under stol med att jag där gör en rak koppling till poly/mono-tänk. Sabla Disney…

    • Drama Online replied:

      Poly-tänk ställer onekligen en hel del av den klassiska berättartekniken på ända.
      Man bara: Jaha? Och problemet är?

  3. sture replied:

    För mig är det en rättighet att få kvinnor och kan jag inte få dom så ska dom råka illa ut.

  4. Nils Karlsson replied:

    Håller helt och hållet med Sture.

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 566 andra följare

