Bloggenkät från Tonsa

Frågor från Tonsa:
 

Vad gör du helst en ledig dag?

Läser. Fast jag låtsas att jag skulle dansa, träffa folk, gå med i ett parti, göra nåt pedagogiskt med kidsen eller måla, skriva… Men jag läser.

Vilken är den bästa film du sett?

Svårt… 6 lektioner i kärlek tyckte jag mycket om.

(Ja, jag vet, det är Love actually för den som inte vill svara Love actually. Jag skäms.)

Vilken är den sämsta film du sett?

På Göteborg filmfestival nån gång runt millenieskiftet visades en fransk film  som liksom bytte genre en gång i halvtimmen, den hette något med tjuvar. Den var riktigt usel. Det var high-school-rulle, splatterfilm, roadmovie, psykologisk skräckis och naturromantisk mjukporr.

Din drömresa, vart går den?

Rom, Venedig, Kyoto, Cuba, Sankt Petersburg, Nice, Zanzibar, New Orleans.
Med båt. Och helikopter. Och concorde.
Och paraplydrinkar och gammal sten.

Nä, men jag ska till Hudiksvall i år. Eller därikring. Joråsåatteh.

Vilken kändis skulle du vilja träffa?

Det är klurigt, jag vet inte riktigt vad jag skulle få ut av att träffa en kändis. Har alltid varit dålig på idoler och förebilder. Arne Dahl, då. Nån ska man ju säga. Han skriver spännande och han svarar om man nämner honom på twitter. Sen skulle jag blogga om det och låtsas att han skulle spökskriva böcker med mig. *Evil laugh*

Hans Rosling verkar sympatisk och kul, honom skulle jag nog vilja vara kompis med.

Så de två har lyckats med sitt varumärke.

Vilket yrke, förutom ditt eget, skulle du vilja prova på? Varför?

Politik eller chef. Ta ansvar mot möjlighet att påverka. Läskigt, men förhoppningsvis ett litet piller mot den stora meningslösheten.

Vilket yrke skulle du absolut INTE vilja prova på? Varför inte?

Vad som helst som jag inte inser varför det behövs. Fondförvaltning.

Vilka är dina tre favoritdofter? 

  • Te.  Basilika
  • Lösögonfranslim.
  • Oljefärg.

Vad är det första du gör när du kommer hem från jobbet/skolan?

Loggar på.

Har du någon gång varit med om något övernaturligt? Vad?

Säkert. Men jag tror inte på det, så jag märker det inte.

Men gillar dess berättartekniska möjligheter… Tycker Harry Potter är de viktigaste böckerna som skrivits i vår tid.

Men i verkligheten tycker jag att övernaturligt är en definitionsmässig vurpa. Både naturen och den människoskapade världen är full av fantastiska otroliga saker som vi inte ser för att vi är så vana vid dem. Istället söker vi spänning i nåt som är över-naturligt, varken naturligt eller onaturligt, utan nåt som inte finns, för om det fanns vore det naturligt.

Jag verkar väl både tråkig och präktig av denna snäva syn. Försöker till exempel vara på min vakt mot att se mönster i företeelser utan samband. Men ibland så håller jag också ett litet fönster öppet.

För övrigt tror jag på att en hel del av vår kommunikation är undermedveten. Som i Lie to me. Men det är ändå naturligt.

När ljög du senast?

Minns inte. Eventuellt nåt mat-relaterat till barnen. Otacksamma älsklingar. De är kräsna.

Jag ljuger inte mycket. Inte av moralisk fiber, eller nåt, jag är bara genomskinlig och glömsk, så det lönar sig liksom inte. Jag ljuger helt enkelt inte bra nog.

9 maj, 2012. Uncategorized.

En kommentar

  1. vecka6 (@vecka6) replied:

    Hej!

    Ursäkta att jag kommer här och stör med ett reklaminlägg apropå ingenting! Jag har rotat lite i ”arkiven”, och såg att du varit med och skrivit Vecka 6-inlägg tidigare! Vi är på jakt efter nya och gamla skribenter som vill fortsätta vara med och skriva Vecka 6-inlägg, kanske du är en av dem?

    Tanja som drev utmaningen tidigare lämnade över för ett tag sedan över projektet, men vi fortsätter som vanligt. Precis som tidigare så kommer nya teman varje tisdag (förmiddag), och om du själv har tips på intressanta teman, idéer eller vinklingar så tar vi tacksamt emot dessa på vecka6@gmail.com eller på Twitter @Vecka6. Vi uppskattar dessutom väldigt mkt att få hjälp att sprida informationen om Vecka 6 så att fler ansluter sig och skriver om sex och relationer.

    Tack för att jag fick störa en stund så här på kvällningen!
    Hälsningar Erika (och Klara), nya Vecka 6-duon.
    PS, Om du skriver ett inlägg på givet tema, glöm inte att kommentera på http://vecka6.blogspot.se

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

