Vi som är ute och cyklar…

Yummy, yummi, jag har fått kommentar!

För ett tag sen skrev jag om spandexklädda självmordsbenägna spännisar med  kottskräck på väg 226 och nu skriver ”James” som jag blott kan anta är en spandexklädd självmordsbenägen spännis med kottskräck på väg 226 så här:

Vi som inte fick körkortet i cornflakespaket (och dessutom gillar cykling) har ett par kommentarer.

1. Om du inte hittat ratten hittills så finns det bilder i instruktionsboken. Ratten är den runda saken man håller händerna på. Vrider man på den svänger bilen.

2. Din bil är inte lika stor som Titanic. genom att vrida på ratten (se ovan) kommer både du och cykeln få rum i samma fil.

3. Skälet för cyklister som snittar 35Km/h att hålla sig till vägen torde vara uppenbar, men för de som inte förstår. Risken för olyckor är betydligt mindre på en bilväg där folk (som hittat ratten) ser och kan köra om utan problem. På en gång/cykelbana skall en tyst cykel samsas med ipodlyssnande barnvagnsestradörer, hundägare med koppel över vägbanan, barn, trottoarkanter, övergångsställen och annat otänkbart. Nu råkar även lagen påpeka att cyklar skall vara på vägen om det är lämpligt för ändamålet och då håller vi oss där för allas trevnad. Till de bilister som inte klarar av att köra om (de finns i alla städer, oavsett hur bred vägen är) rekommenderar vi vänligt närmaste körskola. För ca. 450 Kr/h får ni gladeligen hjälp med både ratt, blinkers och bilens fyra hörn.

Detta förtjänar ett seriöst svar.

Först och främst, ”Cornflakespaketet”? Som förolämpning betraktat måste den ha minst tjugo år på nacken, du MÅSTE väl kunna vara mer kreativ än så. ”har du fått körkortet i skilsmässan?” ”har du hittat kortet i tvättmaskinen?” ”Vunnit det i konstlotteriet?” ”Duktig på scrapbooking?” ”Virkat det själv?” eller ”jag anar att det går runt en mycket rik tjänsteman från trafikverket i nordöstra Skåne” eller ”jaså det är DET mediaproducenter EGENTLIGEN har photoshopkurserna till *wink, wink*”… Du kan väl tänka på underhållningsvärdet för min tappra följarskara?

Men även om vi kommer förbi denna stilmiss, så tycks din primära tes vara att jag är en urusel bilförare. Som den trogna läsaren erinrar sig vore det mig främmande att protestera mot detta skymfande omdöme, då jag vill vara absolut säker på att inte fara med osanning.

Det jag inte förstår är hur detta min uselhet och totala oskicklighet verkligen är ett argument FÖR att dela körfält med mig?!? I 70 km/h? I ett fordon med tjänstevikt på 1605 kg? (I tell you: Diagnos dödslängtan)

Då din sekundära tes verkar vara intimt förknippad med diverse bredder gjorde jag en grundlig undersökning.

  • Bilkörfältet: 298 cm
  • Bredden på bilen: 204 cm
  • Bredd på cykel: 60 cm
  • Bredd på en barnvagn: 60 cm
  • Bredd på cykelbanan: 290 cm

Jag finner det fortfarande anmärkningsvärt att ”James” (som vi inte säkert vet är en spandexklädd spännis med dödslängtan och kottskräck på väg 226) men som av allt att döma hellre delar  298 cm med mig än  cykelbanan med en barnvagn, vilket i det förstnämnda fallet innebär ett vingelutrymme på 34 cm och i det sistnämda ett vingelutrymme på 170 cm. Delas detta vingel utrymme mellan mötande, sidoräcke och trafikanterna är vi nere på 11 cm, jämfört med 57 cm. Det är en felstyrnig på 94% av cykelns bredd på cykelbanan, men en felstyrning på 5.4% av bilens bredd på bilbanan.

Speciellt med tanke på att cykelbanan så gott som alltid är tom medan bilvägen är tungt trafikerad.

Det tredje ämnet i James’ (som vi inte säkert vet om han är en spandexklädd spännis med dödslängtan och kottskräck på väg 226) kommentar handlar om att klargöra ett eventuellt missförstånd  om att jag själv inte skulle cykla. Det gör jag. Jag gör det på cykelbanan och med förtjusning. Det är därför jag ser till att begränsa min kritik till den enkelfiliga 70-sträcka utan väggrenar med skymd sikt och tung trafik där jag vet att det finns ett rimligt alternativ.

Därför kan jag bortom allt rimligt tvivel dra slutsatsen att James är fullkomligt obekymrad om ”allas trevnad” på väg 226, utan han och specifikt de spandexklädda spännisarna med dödslängtan och kottskräck på väg 226 väljer helt enkelt den för de själva bekvämaste lösningen, där de slipper ta hänsyn till biltrafikanter och de slipper ta hänsyn till barnvagnar, hundägare, motionärer och hon den olyckliga kvinnan i trasiga byxor som svär åt folk. jag menar, vad är plingeling-klockan till för?

Varför skulle han annars hellre satsa på att jag och mitt majsflingebestänkta bokmärke  ska styra rätt på ett mascara när, hellre än att satsa på sin egen förmåga att styra rätt på ett köksskåp när?

Om vi bortser från att folk faktiskt dör på väg 226 så  har jag haft mycket roligt under författandet av detta. Tack James.

image

image

image

bara skämta...

image

image

image

11 juni, 2012. Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Jan Lindgren replied:

    Alltså…Jag har cyklat en hel del genom åren och jag måste säga att jag förstår verkligen James. Nu hade jag visserligen aldrig cyklat ute i körbanan på just den vägen (och liknande vägar) som orginalposten handlar om, det hade känts alldeles för mycket som att utmana ödet och cykelvägen lär i det här fallet vara mycket säkrare.

    Men i det området där vi bodde förut och speciellt inne i stan så har jag verkligen upplevt att det är mycket säkrare att cykla bland bilarna än på cykelbanorna. I alla fall efter typ klockan åtta på morgonen. Folk i city bryr sig verkligen inte om cykelbanorna (barnvagnar, bildörrar, fotgängare, hundkoppel… det mesta kan du hitta i en cykelbana i city) och även utanför city så går folk gärna så att de täcker upp hela cykelbanan och gångbanan bredvid. För att inte tala om idioterna som cyklar i cykelbanorna. ;) :D

  2. Drama Online replied:

    Det är fullt förståeligt där det inte finns cykelvägar. Eller där cykelvägen är lika trafikerad som bilvägen, eller det finns lite mer marginaler på bilvägen.

  3. Jan Lindgren replied:

    Ja, det beror ju helt på omständigheterna… Men den sträckan du beskriver där verkar det ju finnas en jättebra cykelväg…

    • Drama Online replied:

      Ja! Fast jag tänker om man råkar inte komma in på den mellan Hästmossen och Kassmyra så är det räcken hela vägen, så då kan cyklisten inte ”rätta till” heller.

      Så jag har slutit fred med cyklister i mitt sinne! :-)

      • Jan Lindgren replied:

        Det låter som att det kanske ger i alla fall dig lite mer sinnesro. :D

        Efter att ha varit fotgängare i många år och cyklat till/från jobbet ett otal gånger så har jag kommit fram till att vi har tre sorters idioter på vägarna:
        Fotgängare, cyklister och bilister!
        ;) :D

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 615 andra följare

