Frågor

Jag finner det fantastisk, oändligt ironiskt hur vi behandlar den mest personliga frågan av alla.
Vi har en lång lista på frågor man borde veta bättre än att ställa:
– Vad tjänar du?
– Har du barn?
– Har du pojkvän?
– Hur mycket dricker du?
– Vill du ha barn?
– Hur fick ni lägenheten?
– Vad kostade (whatever)?
– Var står du politiskt?
– Vad jobbar du med?

Och jag klarar faktiskt av att begränsa min nyfikenhet. Platttityder funkar.
"Vilket väder vi har!" och "Hur känner du värdinnan?" fungerar nästan alltid utmärkt. De flesta lyckas nästan alltid få in en liten krok till något de faktiskt vill prata om, om man lyssnar.
Är nån något mer svårsnackad kan man alltid bete sig som en treåring på djurpark.
"Titta, fina blommor!" "Titta, fin tallrik" "Titta fin klänning!" "Titta, fin lampa"…

Nä, jag menar frågan "Hur mår du?"
Den är stor, den är öppen, den går att ignorera som en genomskinlig elefant… Ens närmaste behöver man oftast inte ens fråga, och främlingars och ytligt bekantas demoner orkar man inte bära. Så det finns bara ett par socialt godtagbara svar… Antingen är det "bara bra" eller så kan man glida en ett kort gnäll om hälsobekymmer avslutat med "men annars är det bra".
 
Men då och då svarar någon. På riktigt. De talar om sorg, om ångest, om smärta, om leda, om ensamhet, om livskriser. Obekvämt blir det.  Nästan obehagligt. Något pinsamt, dessutom, för min reaktion kan -i brist på träning – bli precis hur fel som helst.

– Min själ är trasig.
– Och bilen går bra?

Ändå är dessa ögonblick små rara pärlor av något äkta, något rakryggat ärligt och värdigt i sin sårbarhet.
Så tack, tack och åter tack, till R, F, F, G, L-A, C. Ni som rubbat mina cirklar och fått mig att känna. I owe you one.

För övrigt är det alltid lika roligt som att gå gå djurpark att läsa etikettsspalter och se vad folk står sig på:
http://blogg.dn.se/blogg/etikettfragan

13 februari, 2009. Etiketter: . etikett, hur mår du, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

