Det finns mycket idioter.

Jag tog äldsta ungen och körde iväg för att köpa det viktigaste. Det vill säga tvättmedel, halstabletter och pizza.

Tidig lördagkväll. Där står jag i Ica-kön, mellan ett par herrar som kombinerat festandet med att gå på matvarubutik. Intressant.
Kände mig underligt dubbel i min attityd, till deras högljudda kommentarer. Road, och fast jag verkligen inte är nån puritan eller förbudsivrare tyckte jag ändå samtidigt att det kändes felplacerat och konstigt och lite, lite sorgligt. Smutsiga schack-rutiga golv och kassans löpande band och ilskna färger och pludder… det är verkligen inte en festlig miljö. Lite som att rökarna som såg ut som rockstjärnor på krogen ser ut som bottenskrap i parkeringsgarage eller snöblandat regn. De luktade alkohol. Jag skrattade åt dem. Eller kanske snarare med dem ett litet tag. De frågar om min dialekt och om pengarna jag tar ut är till honom och om jag är singel. Plötsligt inser jag att jag inte har koll på min avkomma.

Och han svarar inte första gången jag ropar. "Titta vid godis-hyllan" råder mig en av partyprissarna. Jag springer och ropar, och något med kalla hårda stålfingrar griper tag om något inom mig och kramar hårt., hårt, hårt.
Han dyker upp. Efter bara några minuter. Han har väntat på mig utanför kassan, vid tuggummi-automaterna. Jag blir så lättad så jag låter honom stoppa i en guldtia och vrida fram en studsboll, fastän jag vet att jag kommer att ångra det innan kvällen är slut.

Utanför står en av  dem kvar, och ropar nåt åt några kids. Jag hystar in lillkillen i barnstolen, stressar, vill bort, och när tummen värker till bortrationaliserar jag allt. Jag behöver köra ut från en parkering, över en väg och in på en annan parkering. Jag tänker, vad kan hända? Vad kan det vara, hundra meter? Tjafset från party-killen och ungdomarna blir högre. Så utan att lyckas få igen spännet om barnet smäller jag igen dörren och krypkör bort från situationen. Nej, vad kan hända? Jag stannar och väntar tills vägen är helt tom, så att jag inte ska få någon bakom mig.

Svänger om hörnet och parkerar bilen. Kliver ur. Står böjd över baksätet och håller på att trassla loss barnet från de oknäppta säkerhetsbältena, när ett ljud får mig att se upp. En silvergrå, bullig bil bränner runt hörnet och glider skrämmande nära längs fasaden på pizzerian. Han kör över trappsteget framför ingången. Jag hör ett dämpat "pop" och ett tydligt pysande när hjulen rullar över kanterna.
Föraren vinglar till, stannar och kommer ut. Nej, vad kan hända? Att jag varit nån minut tidigare, eller senare, att mitt barn stått på trappan han körde över, eller suttit utan bälte i baksätet mitt i korsningen när han passerade… eller inget av det.
Inne på pizzerian ser föraren lugn och diskret ut. Han hörs inte. Märks inte. Vinglar inte. Luktar inte.

Mitt barn är uppspelt. Över pizzorna, över konceptet "barnpizza" som han hörde pizzabagaren säga. Han pladdrar. Han springer före fram till bilen. Jag beordrar honom stilla vid bilens sida. Jag spänner fast honom. Jag talar oengagerat om inget och allt medan jag väntar, och spanar, ända tills föraren kommit ut igen och kört iväg. Jag försöker se bilnumret, men det är mörkt och skylten är smutsig.

Femtio meter därifrån kör jag förbi en silverbil parkerad på en öde plats. Föraren har fällt upp motorhuven och talar i mobiltelefon. Jag är ganska säker på att skadorna snarare står att finna under bilen än under huven. Säger till sonen: "när man blir vuxen får man köra bil eller festa, men inte båda samtidigt!" Han svarar: "Nej, man får ju inte plats med bordet i bilen". Lovar mig själv att aldrig, aldrig, aldrig mer slarva med säkerhetsbälten, hjälmar, reflexer, flytvästar… Även om jag därmed skriver på ett alldeles hutlöst dyrt oros-kontrakt.

Det finns mycket idioter. Det värsta är när man själv är en.

28 mars, 2009. Etiketter: . Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

