Om sex

Jag läser aftonbladet, och min avsikt var att analysera och leverera välformulerad kritik.
Men jag skiter i det och bara reagerar istället.

En kursare (Marita) sa mig en gång att det privata är politik, och det har jag brottats med sen dess.

Lisa Magnusson tycker  Pride och RFSU och PFSL kramat ihjäl det roliga i sex.
Det är bara killarnas issues som får uppmärksamhet tycker hon.
Att kyrkans "synd" gjort sexet sexigare än alla pridefestivaler tillsammans.
Att jämställd porr är… trist? onödig?

(Som en parantes så tycker jag att pride handlar om mer än skojigt sex, det är en massa om social identitet och sånt jox också.)

Jag antar att jag måste tolka henne som så:
För sex ska vara syndigt för att vara sexigt. Snuskigt, förbjudet. Subjekt och objekt. Mannen som kvinnans överhuvud. Eller vad då?

Sen läser jag om "sex-herrgården" och om de stackars baaaaaaaarnen.
Den där grannvinkeln känns så himla tröttsam.
Barnen klarar sig även om folk har sex i grannkällaren, det är jag helt säker på.
Folk vill helst inte bo grannar med sexklubbar, soptippar, flyktingförläggningar, och så vidare.
Så småsinta är folk. Men nånstans ska de ligga, så det är bara dela solidariskt på besvären.

Med det sagt så kan jag inte förneka att jag är en liten aning shockad.
Av fängelse-hålor, stupstockar, och "rape-hunt-zone". Skojigt, snuskigt och förbjudet, eller?
Folk får absolut hålla på och förverkliga fantasier. Leka rollspel och maktspel. Rent av bakåtsträvande att sitta och moralisera över hur andras sex ska gå till. Men det är tjejer i stupstocken, tjejer i fängelsehålorna, hela tiden tjejer.

Skit i grannbarnen, skit i herrgårdsägaren, kolla upp de där tjejerna. Det behövs säkerhet i såna sammanhang. Frivilligheten borde kollas, dubbelkollas och trippelkollas.
I det sammanhanget låter det lite oroande att det finns skyltar med texten: "Här slutar svensk lag"

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5573735.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5572196.ab
P.S. 1 : Roligt att en granne hellre ville att de skulle "vara öppna med" verksamheten. Fluktis, någon?
P.S. 2 : Det finns två feminist-frågor som gäller porr; Det ena är vad det gör med den som tittar. Det talas om framskjutna gränser, beroende, kvinnosyn…
Den andra frågan är vad det gör med den som producerar. Övergrepp, droger osv. Snacka om en branch i behov av rättvise-märke!

Kanske är porr oförenligt med ett jämställt samhälle, i enlighet med att lust är enda godtagbara skälet för sex. Kanske är jag alltför pragmatisk. Feminist-porr, finns det?

28 juli, 2009. Etiketter: . Uncategorized.

3 kommentarer

  1. vargen replied:

    Intressant läsning om ”sex-herrgården”.
    Jag håller med om att barnen klarar sig (och jag tror att många barn har bättre koll på sex än vad man kan tro) även om jag tycker att man bör vara lite diskret (vilket det från artikeln är svårt att veta om det här stället egentligen är) och det inte bara för barnens skull, utan för att man inte behöver trycka upp sin sexualitet i ansiktet på folk hela tiden.
    Sen så… efter att på nära hand i 3½ år ha sett hur media vinklar sig i artiklar så… jag är inte helt säker på att det bara är tjejer som sitter fast i stupstocken/fängelsehålan/whatever – det ger mer läsare (speciellt upprörda sådana) om det framställs på det sättet. Men det är svårt att veta utan att ha varit där själv.
    Däremot tycker jag skylten om att svensk lag upphör är lite oroande (även om den knappast lär ha nån juridisk grund) och att kolla upp stället för frivillighet låter som en självklarhet.
    Tja… Dirty Diaries ska tydligen vara feministisk porr: länk

  2. vargen replied:

    Eftersom jag blev nyfiken så kunde jag inte låta bli att leta mer info. 😀
    Jag hittade till deras hemsida och klickade vidare och hittade den här undersidan där de bland annat skriver:
    Klubben bygger på respekt for varje enskild individ, och absolut trygghet och säkerhet för medlemmarna..
    och
    ”Tafsande” på slavar/slavinnor, ägda eller inte, tolereras inte; en ägd slav/slavinna skall inte beröras utan ägarens tillstånd, och en som inte är ägd skall själv ge tillstånd. Ett ”nej” skall accepteras.
    Så det verkar ju i alla fall som att alla där är där frivilligt…

Kommentera

Trackback URI

