Förlossning utan pappan

http://www.alltombarn.se/forlossning/forlossningen-blir-bast-utan-pappans-narvaro-1.30379

En gång för länge, länge sen satt jag i en minibuss, med mina allra bästa vänner.

Jag minns inte anledningen. Jag kan tänka mig att vi var på väg till ett spex, eller en karnival, eller midsommar på Åland eller tv-projekt.

Vi pratade om pappan på förlossningen. Jag minns en presumptiv pappa som ville filma. Jag minns en presumptiv mamma som ville ha rätt att slänga ut pappan ifall han han störde.

Då var jag radikalfeministiskt övertygad om att pappan hade ”rätt” att vara med. Förmodligen mer som en allmän uppgradering av fäder som föräldrar än en ren rekommendation.

Och jag tror nog att jag hade kickat ut en mediaproducent med dubbla kameror och mickbom.

Och jag är numera helt på P’s linje; mamman bestämmer.

Men. Jag har varit med om två förlossningar, och ingen av dem har gått smärtfritt (ha, ha).
Min man är definitivt den nervösa sorten. En sån som svimmar av lite blod. Och vägrade klippa navelsträngar.
Men jag hade inte velat var utan honom. Han var min trygghet, inte en aldrig så erfaren barnmorska. Det är ju han jag valt att dela mitt liv med.

En av förlossningarna blev snitt. Det var inte beroende på min mans nervositet. Vi var nerviga, pepp, laddade. Då. Andra gången var vi båda betydligt nervösare, men då blev det inte snitt. Och jag är glad åt den fina snitt-förlossningen vi fick, speciellt eftersom vi gjorde det tillsammans.

En annan sak är att naturligtvis önskar man varje födande kvinna en erfaren barnmorska, men i så fall så blir ju inga nya barnmorskor erfarna.

För övrigt kunde förlossningssalar vara mysigare. Faktiskt.
Jag skulle inte föda på ett ställe utan all den där medicin-tekniska utrustningen och läkarna, men den och de måste kanske inte synas….

30 november, 2009. Etiketter: . Förlossning, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

