7 kollegor

Min chef är bra. Klok, när man väl hittat honom. Men han är lite hemlig. Han kan hålla visioner och strategier alldeles hemliga. För oss, som ska förverkliga dem är det tänkt.
Så jag har ingen känsla för vem han är, hur han kommer att ställa sig i frågor.
Om han är pragmatisk eller visionerande. Han är som Fantomen. Han kan gå i korridorerna som en vanlig man. Men oftast är han puts väck.

Hon som planerar och organiserar oss är partypuffen P. Hon må se ut som en liten vän blondin men hon är järnhård. Alltid proffsig, alltid positiv och konstruktiv, lugn, kul.
Första gången vi skakade hand hade hon handkräm på händerna och det tog nägra veckor att övervinna det första intrycket. Hon kan blåvägra, hon kan argumentera, hon kan lyssna på folk som vill älta…

Den vars omdöme jag litar mest på har jag inget fiffigt alias för… Hon känns inte som en sån. Hon är äldre och otroligt erfaren, kunnig, utbildad och ambitiös. Hon är supersäker på jobbets kärna, ansvaret gentemot läsaren, och det är en sån skribent som hon är, som jag vill vara. Sen tar hon känslor på allvar, det tilltalar mig.

Tools har jag känt längst, han introducerade mig. Lite av en sån som håller ner huvet och jobbar på. Man kan tro att han är en sån där just-enough-kille, men det är bara attityd. Vi var kompisar och aldrig oense i åtta år. Sen hamnade vi i samma projekt, var beroende av varandras jobb, och då GICK det bara inte att komma överens. Vi blev mycket förvånade. Men vi är fortfarande vänner.

Popsnöret är tecknare, och grymt skicklig. Det är egentligen mer klädstilen än musik som ger honom namnet. Han är en sån som levererar en lugn, lågmäld replik, och flera sekunder efteråt fattar man hur brilliant kul eller klok den var. Väntar en bäbis snart.

Ja, jo, och så är det Ugglan. Detta smeknamnet har jag lite dåligt samvete för, för han är inte bara osedvanligt klok; han har också osedvanligt starka glasögon. Det är en inhyrd projektledare. Cool. Kompetent. Supertalang för att fixa strategier, bena ut det relavanta, fatta eller bodrlägga beslut.

Sir C är också konsult, men som skribent. Han är en ”modern man” säger han. Trevlig, prydlig, kompetent. Lite av en iller tycks det mig. Han gör väldigt mycket rätt, introducerar sig, speglar kroppspråk, tar initiativ… jag avfärdade honom som en sån där city-teknolog, en klättrare, en kostym. Men under ytan fanns något, snabba samtal med kul vändningar och något som faktiskt är intill förväxling likt omtanke.

Det finns fler. Men inte ikväll.

1 december, 2009. Etiketter: . Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

