Hur ska min läkare se ut?

Håller verkligen inte på att planera illbattingarnas karriär, det får ni inte tro. Det vore verkligen förmätet av mig. Det är ju sedan länge bestämt att det är en teknolog och en skådis.

Läste i Anna Bäsens medicinblogg att folk har svårt att se skillnad på folk och folk.

Och om Kissies önskan om en äldre och manlig läkare för en bröstoperation.
Hon beskriver en klassisk förtroendeingivande auktoritet. Och skyller på rädslan för sexövergrepp och kvinnlig rivalitet. *puh!*

Själv har jag funderat på tandläkare.

Jag kollar alltid ID-brickan på vårdpersonal. Till och med när jag var fullt upptagen med andra detaljer, såsom barnafödande. Namn och yrke.
Bortglömt sen när dörren stänger bakom mig. Men det är ännu mer bortglömt vad de hade på sig…

En gång nere på vårdcentralen fick jag en läkare, som var yngre än jag.
Snygg, dessutom. Han verkade absolut kompetent. Men jag blev superblyg. Tror inte min tumme löpte minsta risk för sexövergrepp. Men JAG betedde mig i högsta grad konstlat.

Mina slutsatser är:

  • Kissie är en mer omedveten än provocerande tomtehatt. Förvirrad som en kristdemokrat.
  • Att läkarrock är snyggt, men inte hygieniskt.
  • Och i övrigt vill jag att min läkare ser frisk och glad ut. Frisk, ja, vilket förtroende får man annars? Och glad för att då tror jag att personen i fråga är tillräckligt alert för att inte distraheras av personliga problem som utbrändhet, alkoholism, åtal…
  • Tycker i allmänhet att vi informella svenskar har lite väl skarpt motstånd mot uniformer eller arbetskläder. Men det stör mig inte i det här fallet. De får så gärna arbeta i plyschoverall (kortärmad!) eller frack (likaledes kortärmad!) Till och med foppatofflor, som borde utrotas över allt annars.
  • Men kanske den upplysande titeln på brickan borde ersättas med en tydlig symbol, till fördel för utlänningar, barn, dyslektiker, astigmatiker and whatnots.
9 december, 2009. Etiketter: . Uncategorized.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

