Avatar i 3D

Det är alldeles ljuvligt att nån gång ibland få uppleva.
Att få känna ett hissnande berikande steg.

När utvecklingen inte sker steglöst smygande på det där cyniska ”när man tänker efter är de gamla science fiction filmerna redan verklighet” sättet. Utan när man överrumplas.

Därför vill jag inte analysera den här filmen egentligen. Jag vill inte distansera mig. Inget om könsroller, globalisering och referenser. Jag förundrades med ett barns naivitet redan under trailern för Alice i underlandet, när Chestershire-katten var nära nog att beröra.

Jag hade hört att det var en svag story, och alltför amerikansk, men med coola effekter.
Men jag tycker manuset var ett schysst hantverk. Kanske inte ett gudabenådat konstverk, men genomtänkt. Hela filmen var sån. Ett schysst hantverk, varje steg motiverat och sammanflätat, varje funktion förstärkte de andra, effekterna vore inget utan storyn, och storyn betydligt plattare utan effekterna.

Jag hade läst att folk deppat ihop efter att ha sett den, för att den verkliga världen är grå i jämförelse. (Bli lajvare!) Jag hade läst att 3D-effekterna motiverade en annan åldersgräns, så verkligt skulle det vara, så effektfullt och påverkande.

Nja, det tycker jag är överdrivet. För mig blev effekten lite som när jag fick glasögon. Alla kanter blev skarpa, men objekten lite som platta kulisser. Det är i alla fall hundra gånger bättre än de röda och blå kanterna från när vi var små.

För första gången på länge känner jag mig inte gråtfärdig över inget och allt. Jag ville få resten av publiken att vara tysta och låta ha mitt ögonblick ifred, medan eftertexterna rullade.

Jag tror jag ska gå och sörja den tvådimensionella filmen en liten smula ändå. Något måste dö, för att något annat ska få leva. 😀

P.S: B4ckst4b meddelar att vi nån gång nästa sommar ska vi köpa en 52 tums tv med real 3D.

16 januari, 2010. Etiketter: . Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

