Författande i framtiden, del 1

Nu har det rasslat till.
Läs-plattor. Två styckna ute på marknaden.
Pryl med specifik målgrupp: mrs Online. Mitt futuristiska ideal finner ju det hela oemotståndligt. Givetvis ska biblioteket digitaliseras och optimeras.

I framtidens inredning finns inget behov av bokhyllor, de där kala ”room service”-visionerna kan bistå även läsande människor.
Nåja, våra bokhyllor är kanske inga harmoniska färgkoordinerade trygga inredningselement, tyvärr, diverse deckare, fantasy och studieböcker är uppblandade med sällskapsspel, glas-samlingar, radiostyrda bilar, drycker, bröllopsfoton och minnen. Mer ett personligt och ecklektiskt monument över tidens flykt.

Vet inte om det vore befriande eller bara fult att bli av med just böckerna. De är ju faktiskt snyggast.

Den där riktiga bokkänslan får man väl inte ändå? Är det bara jag som gärna skulle läsa Jonny Mnemonic på läsplatta och Jane Austen i läderband?

Jag var på en föreläsning med konstföreningen (Föreläsaren hette -nånting- Hellichius) om konst-böcker. Alltså konstfärdigt och lyxigt tryckta och bundna böcker, inte böcker om konst. Jag är nog inte ensam ändå. Det var så lättsinnigt och njutbart; närapå oanständigt faktiskt! Den bubbliga bokhandelskänslan (eller för all del den mustiga antikvariatskänslan) är som ren förälskelse.

Det tar nog ändå ett tag innan jag tar steget. Jag läste min väns roman på min mini-pc, och det var ganska störigt, svårt att bläddra osv, men man får hoppas att konstruktörerna hittat funktioner för att underlätta just läsupplevelsen.

Men jag tänker: Varför en pryl till? Varför inte bara en vettig mjukvara till allas våra laptops? Det är väl snål-skåningen i mig som tänker så. Jag vill reducera alla pryttlonomer till en enda Star-Wars-aktig handleds-enhet som gör allt: Ringa, fota, spela spel, visa film, betala, låsa upp dörrar, fjärrstyra mjölkningsrobotar, GPS, filhantering…. Brave new world today.

Peter Kadhammars krönika: ”Nästan som en bok”:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article6590174.ab

19 februari, 2010. Etiketter: , , . böcker, pryl, Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Hanna replied:

    Ack så svårt. Jag är nog glad så länge utvecklingen inte nått dithän att läsplattorna ger allt det där som vi önskar oss i användarvänlighet och pris och allt vad det kan vara, så länge jag slipper välja. Så länge jag slipper ta steget.
    En ny pryl, absolut, ge mig! Men på bekostnad av mina älskade böcker, min vägg av bokhyllor, mitt konstverk av bokryggar? Näpp, glöm det.

    Samtidigt kan man ju inte annat än vara lite tacksam för att man kommer få se det här skiftet i sin livstid. Spännande grejer är det. Och ja, William Gibson på läsplatta och Jane Austen i halvfranskt, så klockrent!

    (Förresten, vill du ha hjälp med att få till klickbara länkar i texten? Hojta till isf.)

  2. Drama Online replied:

    Jag fixar nog klickbar text, har bara stressat igenom. I shall take it into consideration next time.
    Fixar inte att lägga in bilder, dock.

  3. Sara replied:

    Hejsan!
    Vi överväger att flytta bort bokhyllan från vardagsrummet, för den tar så mycket plats. Hisnande tanke, jag har aldrig inte haft bokhylla i vardagsrummet! därmed inte sagt att inte böckerna skall vara lätt åtkomliga. Men De tar ju plats…
    En aspekt av att det är jobbigt att läsa på en skärm, blandat med en aspekt av att tjäna pengar på att dela med sig av sina alster gratis kanske kan intressera:
    http://paulocoelhoblog.com/2008/02/03/pirate-coelho/

    Kram!

Kommentera

Trackback URI

