The Trams Method

Min effektivaste metod med barnen är trams.

Stränghet eller hot funkar inte, helt oavsett hur konsekventa vi är.
Tänkte när jag blev mamma att jag måste bli sån. Sträng och konsekvent. Det funkade inte. Barnen blev bara lessna och motvilliga.
Och så tar det en massa tiiiiiiiiid.

Innan jag blev mamma ville jag PRATA med barnen. Rak kommunikation. Förklara. Respektfullt och jämlikt. Men här kommer ett tips: barnen vill inte prata om det jag vill prata om. De vill inte lyssna på att deras leksaker kan gå sönder om de ligger på golvet. De vill att jag ska lyssna på lego-rymdskepp med bubbel-funktion.

Men nej. Det snabbaste sättet är trams.
”Var är overallen? Overallen letar efter sin pojke! Där är han! Kraaaaaam. Kommer foten ut? Kommer foten ut? Där! Ritsch-rassel- och rumdumdum.”

Ni ska inte tro att Trams-metoden på något sätt lurar dem. Det vet jag: för jag har hört Skrotas använda den på Morris Mini. Han vet syftet. ”Titta vilken tokig pinne! Jätte-tokig, jätte-tokig! Ge mig min bil!” (Okej, han är inte full-lärd än.)

Det har påpekats för mig att jag borde skriva bok.
Det har påpekats för mig att jag borde använda samma metod på jobbet.

”Har du underlag? Har du underlag? vad duktig du är! Stoppa in det i lilla datorlådan, ja, gör det, och ritsch-rassel och rum-dum-dum så kommer det dokumentation i andra änden!

16 mars, 2010. Etiketter: . barn, chefer, föräldraskap, trams, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

