Tävling! Vinn barn-plagg från Ping Pong!

Tack vare Ping Pong har jag fått chansen att lotta ut ett klädesplagg till ett litet barn.

Allt man behöver göra för att vinna är att skriva en kommentar till detta inlägg om ett klädesplagg du minns från när DU var liten. (Och ett sätt att kontakta dig om du vunnit.)

Det jag minns bäst är röd- och vit-rutig kjol, med tre rader volanger och ett knytband i midjan. När jag fick den var den nedanför knät, men den blev kortare när jag växte. Mamma försökte klä mig i shorts och jeans, men jag ville bara ha min snurr-kjol.

Jag minns att jag hade den en sommarkväll, hur varm asfalten kändes under mina fötter och stora långsamma regndroppar började falla och jag bara dansade runt i det, hoppade mellan prickarna på marken. Och pappa sa: ”I morgon börjar du skolan. Då blir du inte fri igen på nio-tio år. Minst. Kanske 15.”

Jag håller tävlingen öppen i en vecka.

14 april, 2010. Etiketter: . barndomsminne, barnkläder, Föräldraskap, pingpong, tävling, Uncategorized.

29 kommentarer

  1. Trollets mamma replied:

    Massor med plagg virvlar fram i tanken – fast jag nog var det mest kläd-ointresserade barnet i universums historia. Men än idag minns jag precis hur min fina blågröna klänning kändes att bära, den jag fick till min lillebrors dop. Jag var nästan 3, klänningen var en tvålagershistoria, med någon sorts mjukt syntettyg som härmade siden underst, och spetstyg över. Undertyget var mjukt och litet halt och kändes spännande mot kroppen. Övertyget var vasst och stickigt och det gällde att sitta rätt för att inte spetsen skulle sticka i knävecken eller på armarna.

    Jag minns egentligen inte hur klänningen såg ut, där är det bara foton som gäller. Men känslan av den mot kroppen sitter kvar, mer än 40 år efteråt. Märligt, det där med minnen.

  2. Fia replied:

    Hej!
    Ett klädesplagg jag minns från min barndom var en långklänning i mörkblått. Den var väl anpassad för en 12-åring kanske men eftersom jag tyckte så mycket om den så tvingade jag mig ner i den långt upp i åldrarna. Men efter barnafödande får jag nog ge upp och inse att klänningen nu har gjort sitt.

  3. Calle G replied:

    Å, jag minns min Odalskeps. Den var tunt bomullstyg med skärm av grön genomskinlig plast. Lite som Roys blårandiga keps i Macken.
    Jag kände mig så tuff i den. En riktig buspojke! Nu ligger din i föräldrarnas utklädningslåda, med knölig och spräckt skärm.
    Men den är lika tuff fortfarande.

  4. evamar replied:

    Jag hade en riktig Madickenklänning med vitt förkläde med volanger och en klänning i grönt med rosa rosor undertill. Det låter inte vackert men oj, vad jag älskade den och vad jag sörjde när den blev för liten.

    PS. Jag länkar hos mig. Kul att läsa om andras favoriter:

    http://evamar.blogg.se/2010/april/barnklader-21-april.html

  5. Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen replied:

    Hej!
    Jag är med och tävlar 🙂

    Mitt starkaste barndoms klädesel är min gula kläning som jag hade på mig när jag var runt 3-4 år, den var min älsklings klänning, jag har har kvar den än idag ^^, hihi..
    Jag var helt besatt av den, jag ville ha på mig den 24/7 men det fick jag så klart inte x) haha..

  6. Annica replied:

    Jag minns min 1 års klänning faktiskt. Har den kvar nere i förrådet och min dotter har haft den. 🙂 Den är vinröd och kragen är vit och själva klänningen är rutig. (; har till och med bild på den. 🙂

  7. En Mölnbobos Liv - Melvins Mamma replied:

    Jag är gärna med och tävlar och har länkat här

    http://molnboanna.blogg.se/2010/april/barnplagg-4.html

    Från jag var liten så minns jag att jag hade hemska och obekväma röda frottétrosor, jag hatade dem över allt annat för de vara inte alls sköna utan bara hårda. Typiskt 70-tal. Minns även ett par röda manchesterhängseljeans, de var dock favoriter.

  8. johanna-sofia replied:

    Jag minns två jätte söta plagg som jag hade när jag var liten. Den ena var en vit topp med I love Kitty på, och den andra var en gul klänning med rosa prickar. Min föräldrar har tre bilder på mig när jag har den klänningen på mig och trotts mitt dåliga självförtroende som alltid har följt med mig så har jag alltid ärligt kunnat säga att jag var hur söt som helst på dem bilderna. Knallgul klänning med rosa prickar, plus kritvitt hår, sittandes på gräsmattan med solen i ögonen. 😀
    Kram Johanna-Sofia

  9. Jill Dahlström replied:

    Jag kommer ihåg en t-shirt jag hade som liten. En vit med en björn på och om tryckte på björnen så pep det. Den kommer från något båt, typ viking line eller så hehe.
    Älskade den och snart kan min son ha den också 😀

  10. Geshiia - mamma till två pojkar replied:

    Jag vill jättegärna vara med och tävla. 🙂

    Mina 1-årskläder minns jag, lila hängselbyxor i ett tunt fint tyg och en vit blus med lila matchande brodyrer på. 🙂 Låter inte så fint kanske men de är jättefina. 🙂

  11. Elin Jonsson replied:

    Jag minns en manchester klännin som jag hade den va brun och jag hatade den, haha Mamma älskade den och jag hade den ofta. Jag var mer en byxtjej när jag av liten! Men men… =)

  12. sandra replied:

    Jag minns bara ett endaste plagg och det är min badrock. Den var ljusrosa och jag älskade verkligen att få den på mig efter att jag hade blivit duschad. Då fick jag sitta framför tv:n i den sköna badrocken och bara mysa.
    Kram Sandra

  13. mariat replied:

    Jag kommer ihåg att jag hade en lila-svart klänning som var randig. Den hade massa volanger och krage. Långärmad var den också. Såg ut som en viol i den:-) Då tyckte jag den var jättefin, idag när jag ser bilder undrar jag vad min mamma tänkte på.

  14. Lillan replied:

    jag är gärna med. jag kommer i håg en pepitarutig kjol jag hade som liten med röda knappar på. älskade den och försökte ha den så länge som möjligt. bliv på otroligt dåligt humör den dagen den helt enkelt inge gick att få på…

    mail: litenmentuff@live.com

  15. Erica S replied:

    Åh klädminnen! Jag minns att jag hatade klänningar och kjolar och rosa. Alla kläder skulle helst vara blåa. Ändå älskade jag en förklädesklänning i rosa och vita rutor av någon anledning? Ville ha den hur ofta som helst till jag växte ur den 😦 sen har aldrig klänningsmanin riktigt återvänt. Att jag minns den så bra är nog också för att den fick gå till en av mina stora dockor (nästan 1m hög) när jag vuxit ur den så jag såg den långt efter den blivit för liten!

    Håller tummarna för att jag har lite tur nu!

    // Erica

  16. Irma replied:

    Jag deltar gärna… volangkjol och skottrutiga kjolar minns jag mycket väl!!!! 🙂

  17. Christina replied:

    Jag är det yngsta syskonet av tre vilket innebar att jag fick ärva alla kläder. När jag väl fick något nytt blev jag naturligtvis överlycklig, detta utan att ens reflektera över om plagget var fint eller ej. En julafton fick jag en sammetsbasker (som var 5 storlekar för stor) och var mäkta stolt när jag kom till skolan i min nya FINA huvudklädnad. Oj, oj vad kompisarna skrattade och retades. Jag glömmer aldrig hur jag kontrade dem med -MAN HAR LA KARISMA

  18. Tova replied:

    Vilken underbar tävling, och fråga!
    Jag minns bland annat en sjömansklänning i blått som jag hade när jag var 4 ungefär. Var helt besatt av sjömansklänningar – det var liksom det enda som dög av någon anledning.
    Tydligen var det också lite ”mode” bland småtjejer på den tiden, för jag såg en gång en annan flicka ha på sig en likadan klänning i mataffären – minns hur hur sur jag blev och mamma som sa åt mig att jag inte fick peka…

    Håller tummarna nu.

  19. Kashaya replied:

    Är gärna med, minns en blå jacka som jag förmodligen ärvt för den såg väldigt 70-tal ut men hur cool som helst.=)

  20. Mamma Mia replied:

    Jag minns min röd och blå rutiga klänning med puffärmar som mamma sydde till allra första dagen i lekskolan…jag var så blyg, men redan andra dagen ställde jag till ett elände när jag klippte av en fläta på en av flickorna som sa att köpta kläder var mycket finare…jag blev vansining…jag glömmer det aldrig..det blev liksom ett herrans liv på den mamman,,,,vinner jag blir det nog något köptas kläder till lilla Greta Viola…som är 2 månader…kramiz

  21. STELLANS replied:

    När jag var liten minns jag att jag hade en riktigt snygg ”snövit klänning”. Den såg exakt ut som den som snövit har på sig i filmen, och jag älskade den! Kunde sova i den vissa nätter. Och när den började bli för stor, klämde jag på den endå. Tills den dagen den blev så utnött att den inte gick att få på sig längre.
    Otroligt minne den där klänningen!

  22. Annika replied:

    Jag har en gammal tröja jag minns som ingenting annat. Kommer ALDRIG att glömma den. En kolsvart kollegetröja. Men jag tror alla vännerna minns den också. I en rak linje i brösthöjd var det fem bollar. Rosa-grön-blå-gul-orange. I nåt garnliknande material tror ja det var.
    Idag skulle barn ha asgarvat åt tröjan. Men jag gick OFTA i den. Brydde mig inte alls om vad folk tyckte och tänkte. Den tröjan – den var JAG!

    När jag tänker på det här minns jag tillbaka hur jag var. Att jag gick min egen väg redan då – nåt jag är stolt över. Nåt som följt med mig hela vägen. Jag går alltid min egen väg… 🙂

    Kram Annika
    familjenpettersson@hotmail.se

    Har länkat här: http://nilssonpettersson.blogg.se/tavlingsblogg/2010/april/pingpongbarnklader-214-deadramaonline.html

  23. Ylva replied:

    När jag var liten var jag inte så förtjust i mina egna kläder; jag skulle prompt låna mina föräldrars plagg. Gick omkring i pappas enorma kängor, mammas behå virad runt midjan och en och annan jätte-hatt på huvudet… minns hur spännande det var att rota i deras gadrerober i jakt på gömda ”skatter”.

    Önskar att man kunde fortsätta vara lika ”care-free” och fantasifull som vuxen 🙂

    Kram

  24. Linda replied:

    Hejsan!

    Tänker direkt på klänningarna som jag o lillasyster hade lika. Rosa o vitrutiga, med smala gröna linjer på samt smockliv o smala axelband som man knöt på axlarna! Vi kände oss alltid såååå fina i dessa!

  25. Jeanette replied:

    Jag är gärna med och tävlar! Jag minns en grön sammetsklänning som var min finklänning. Jag hade även olika kragar till den.

  26. Kristin replied:

    En rosa och vit klänning som min farmor hade virkat!

  27. Linda replied:

    Jag kommer ihåg ett par såå snygga bruna stickade hängselbyxor med ett par orangea ränder längst ner vid benen. Min kära mamma hade nog kämpat länge med dom 🙂

    Kram Linda

  28. jennie replied:

    Ja du! Det är nästan så man ler lite pinsamt när man tänker på det! Jag kommer ihåg ett par ljus lila och rosa randiga byxor, med hängslen och en mintgrön tröja jag envisades med att ha på till! Jag gick nog i 2-an, och tyckte själv jag såg såååå ”cool” ut i det! När jag ser bilden där jag har dessa kläder på, kan jag inte låta bli att undra om det ens var modernt då!?

    jenn2you@hotmail.com

  29. louise replied:

    Jag minns denna klänning som var vit, med ett lila rutigt förkläde och volanger på! Sådan som dom har på i ”Madicken”.

    Om jag vann skulle jag vilja ha bad capen!

Kommentera

Trackback URI

