Prinsessöverlämning

Okej, jag tänkte förbigå spektaklet med tystnad, jag menar det är väl kul att några ska gifta sig, men jag känner dem faktiskt inte.

Men jag är något road.

Hon ska ”föras till altaret” av sin pappa i enlighet med anglosaxisk bröllopstradition, där bruden ”skänks”, samma tradition där bruden lovar att lyda killen. Så fräscht. Det är kvinnan vi ska respektera som vårt framtida statsöverhuvud det, som inte ens kan stå för att hon själv väljer sin man. Hon verkar inte tycka det handlar om att leda eller inspirera landet utan om glamour och fjollerier.

MEN det är givetvis en politisk manifestation! Hon protesterar mot att kungen och riksdagen måste godkänna hennes tillkommande eftersom hon är tronarvinge. Och på ett så skenbart beskedligt sätt.

Hon säger: Se! Behandlar ni mig som ett fjättrat avelsfår kan jag lika gärna bete mig som ett.

Wow. Glad att se klorna!

22 april, 2010. Etiketter: . Samhälle, Uncategorized.

3 kommentarer

  1. litentanta replied:

    Ok, det var ju också ett sätt att se på det hela,
    jag är så tråkig att jag bara….eeeeh…. Men
    kanske är det något politiskt, fast samtidigt känns
    det inte alls så här borta alltså…

    Vi får väl invänta memoarerna, om det nu kommer några
    sådana av kungligheter öht? Tills dess tycker jag bara
    att ok, gör som ni vill, det drabbar ju inte mig så.. 🙂

  2. j-s replied:

    Hej!
    Jag har lagt upp en tävling i bloggen precis som jag tänkte att du nog skulle kunna vara inresserad av att delta i! http://hansmunmotminhud.blogg.se/2010/april/vill-du-vinna-ett-paslakanset-i-lantligstil.html
    Kram Johanna-Sofia ♥

  3. Prinsesspaketet « Drama Online replied:

    […] kronprinsessan vill bli överlämnad som jag skrev […]

Kommentera

Trackback URI

