Obama och Ådalen

I DN görs en intressant granskning av Obamas politik.

Om riktade mord (riktat dödande? avrättningar?) på utländska och inhemska medborgare.

Humanisten i mig tycker det är idiotiskt att särskiljningen där emellan ska spela roll.

Liksom min själs älskade, B4ckst4b, brukar säga, skillnaden mellan fiendestyrka och civila offer är att den ena fått en inkallningsorder. De kan ha fått ett vapen, men sällan ett val.

Och kanske det inte angår mig, när de dödar sina egna.

Men det är ett symptom. När regimen tar livet av det egna folket, har samhället feber.

Jag förstår att alla inte kan dela min vision om mänskliga rättigheter (eller egentligen inte, men jag försöker vara ödmjuk här) kanske det är för ansträngande med vatten, mat, tak över huvudet, sjukvård och utbildning för alla: Men liv, över huvud taget, är det verkligen för mycket? Att ha ihjäl andra det är ovärdigt som människa och som samhälle.

Jag blir så trött. Det är ju samma förbenade ”Mäh! Han putta’ mig!” resonemang som barn verkar växa ifrån nånstans mellan 3 och 5 års ålder. Och jag bryr mig verkligen inte om hur tv-mässig, hur blogg-mässig, hur sjukvårdsvänlig Obama-killen är, Nu är jag besviken; och jag är inte rädd för att ta ifrån honom hans Nintendo Wii.

4 maj, 2010. Etiketter: , . Humanism, politik, Samhälle, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

