Språkspaning

Jag vill väldigt gärna beskriva en liten språkspaning, några just nu överanvända fraser: visserligen bara i min omedelbara närhet, såsom min chef, min skäls älskade make B4ckst4b, Peter Settman i ”Så ska det låta” och diverse facebook-bekanta.

Okej, då kör vi!

1. ”Bra, där!” ett litet, litet språkligt tick, som gör fredagsunderhållningen till ett dryckesspel. En liten dos positivitet, med militärisk effektivitet, en liten verbal ryggdunkning i kostymnissetappning.

2. ”Silver bullet”. Som i lösning. Hur stark vampyr och varulvstrenden än är just nu, så håller romantiken inte riktigt för kontorsmiljön. Jag är skeptisk.

3. ”Biff”. Vältränad, smal.

4. ”Tokigt sexig”. Som i mig, då så klart. Fast jag inte är det minsta biff. Alltså tokigt som förstärkningsord är själva spaningen, jag har alltid varit sexig.

5. ”Inte okej”. Levereras med pedagogiskt faderligt skakande huvud och spelat allvar. Eller trycksvärta och pratminus. Är alldeles för gammal för att hänga med i när det är ironiskt.

6. Imba. Som tydligen är bra, men den här spaningen gäller framför allt att det verkar ha försvunnit, jag hörde det mycket innan.

7. Epic win/Epic fail. Gamer-termer. Sensationell framgång eller förlust.

8. En masse. Massor av. Fast på franska då. An mass.

7 maj, 2010. Etiketter: . Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

