Konstgjort liv

Vi, människorna har lyckats ”skapa” en organism. Som lever. Och reproducerar sig.

Skickligt. En hel del timmar i det projektet, i alla fall om man tänker från när vi först började begripa det där med DNA.

De hoppas på att bygga organismer som ska käka koldioxid och prutta bensin. Och den förföriska idén om att bota sjukdommar. Jag tänker mig en specialklonad armé av anti-virus och anti-bakterier, som gör skadan ogjord och tillvaron vacker och enkel.

Vi kanske kan ladda dem med lite utvalda gris-gener tills de producerar fläskfilé i tub. Eller nåt som ökar effektiviteten i odlandet för att mata de svältande. Kanske en vattenreningsbacill? Eller palmolja utan att mörda regnskog och utrota Orangutanger. Eller nån liten skräddarsydd klorofyll-fabrik som snabbt gör ett beboligt habitat på andra planeter.

Jag hoppas inte på en specialdesignad fettkäkarmicrob som ska låta oss fortsätta frossa i mat utöver våra resurser. Eller biologiska vapen.

För i min rosenskimrande värld, gör människorna alltid det som är klokast och rättvisast. Av solidaritet. Och godhet. De är aldrig själviska och giriga och kortsiktiga. Ni är alla välkomna att flytta in. Jag är generös med uppehållstillstånd.

20 maj, 2010. Etiketter: . Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Mulle replied:

    Härmed ansöker jag om uppehållstillstånd till din rosenskimrande värld, men bara om det går att köpa specialdesignade fettkäkarmicrober där !

  2. Drama Online replied:

    Asch, det var ju bara det och biologiska vapen jag inte tänkte erbjuda… Men du får flytta in ändå. Jag kanske hinner övertala dig. (Eller du mig)

  3. Sara replied:

    Jag vill gärna också flytta in, men bara om du lovar att tubfläskfilén inte är ihopklistrad!

    • Drama Online replied:

      Hihi! Så det är okej att den är odlad av designade livsformer, men inte om den är skarvad med bio-identiska enzymer? *Baffled* Du får bli köttproduktionsminister och styra upp det själv!

      • Sara replied:

        Jag vill absolut inte ha något i min mat som inte är kliniskt rent framställt. Gud (eller annan valfri högre makt) vet vad kossorna har ätit och vad de har för föroreningar i blodet…
        Vi borde bara tillåta mat som helt och hållet består av E-nummer, då vet man ju i alla fall vad som är i den!

Kommentera

Trackback URI

