Agenten Guillou

Det skrivs om Guillou, igen. Expressen friades av Pressens opinionsnämnd för att ha skrivit att han varit agent för KGB. DN skriver, Aftonbladet skriver.
Fattar jag saken rätt skrev han sammanställningar av offentliga uppgifter åt KGB, för pengar och festande medan han drömde om det stora scoopet.

Det är ganska svårt att tycka synd om Guillou. Jag tvivlar på hans skrivkramp. Jag tvivlar på att någon som skrivit hela livet med stor diciplin blir så låst av ett avslöjande som han lika gärna kan tjäna på. Jag kan se två möjligheter:

Antingen försöker han hålla intresset uppe för nästa bok eller projekt genom att bråka så mycket som möjligt, och få rubriker.

Eller så har det blivit dags att pensionera sig. Han kan ha tröttnat, men krisar lite.
Jag såg honom i en tv-soffa ihop med Mia Törnblom en gång. Hon berättade om att man måste känna att man duger utan att prestera. Guillou hävdade att det bara gäller de som inte presterar. Han skulle minsann alltid skriva. Så om det nu faktiskt hänt, att han inte skriver, vore det ju otroligt fiffigt om det fanns nån annan att skylla på, nån att gå i slentrianmässigt krig mot.

3 juni, 2010. Etiketter: . böcker, Samhälle.

6 kommentarer

  1. Adalbert replied:

    Vet inte varför, men för att säga sanningen så mår illa ner jag ser ordet Guillou, och ser jag mannen i TV blir det ännu värre, försöker
    uppriktig söka försvar för honom, olycklig barndom, dåliga gener eller något annat, men förgäves,min besvikelse över den mannen är så bitter, så total att ingenting hjälper…

  2. Drama Online replied:

    Jag vet inte om jag ska vara elak nog att rekommendera kognitiv beteende-terapi för detta.
    Men jag är rätt säker på att du kan leva med den här aversionen utan större inverkan på ditt liv. Lycka till!

  3. Adalbert replied:

    Det är fantastisk! underbart att det finnes varma hjärtår som kan se på den mannen med sympati; Sooo! Du rekommenderar Kogenitiv beteende-terapi för att jag genomskådar den ovannämnda mannen, ja , i så fall kan terapeuter se en ljusnande framtid med överbelastning , för tro mig Drama Online, jag är i god ock månghövdat sällskap med samma lidande aversion mot den ovan nämnda figuren.

    • Drama Online replied:

      ;-), öm tå? nej, sympati är mycket sagt. Författaren ifråga verkar svårefterhärmligt pompös, nästan som någon som använder ord som svårefterhärmligt. Tycker instinktivt att han ska vara tyst och skriva snabbläst action på löpande band. Men han kanske gör så gott han kan?

      • Adalbert replied:

        Bäste Drama online , låt mig ge dig ett god råd, en KGB medarbetare som lider av total amnesia när det gäller den viktigaste händelse i hans liv, dvs. samarbete med frihetens , demokratins värste fiende , i 28 års ålder ,nämligen brott syndikatet KBG, ock dessutom har den fulla stödet av Aftonbladet, Aftonbladet som skryter med att vara Sveriges störste tidning, som trots avslöjande av mannens betalda samarbete med Sveriges f.d. farligaste fiende, nemligen sovjetunion; därför roder jag dig att ta god tid för eftertanke, det är en styrke demonstration att ärtjänna sina fel!

  4. Drama Online replied:

    Jag förstår inte kommentaren.

Kommentera

Trackback URI

