Samtycke till sexuell ”misshandel”

SVD skriver om en tjej som sexchattat med en kille och sen (på uppmaning) skrivit brev om att bli plågad och förnedrad och så träffat honom och gjort just det.

Jag går naturligtvis helt på vad som står i nät-tidningarna och kan ha missuppfattat det hela. Men alla verkar överens om att det inte är våldtäkt.  Det är alltså inte tal om det gamla tradiga ”hon ångrade sig först efteråt, det löpska stycket”-grejen, utan att en ”närstående” sett blåmärken och slagit larm.

Jag har dragit mig för att blogga om detta. Jag tycker det är svårt.

Det finns många faktorer: Sexuell frihet, åldern, feminism. Att döma av nättidningarna ska dessa faktorer lämnas utanför, för att den rättsliga prövningen rör principen samtycke. Men det gör inte jag:
Lagen har en liten dubbelmoral, i vår syn på de mellan 15 och 18. Å ena sidan är de inte vuxna. Å andra sidan gamla nog att ha sex. Är hon gammal nog att ha sex bör hon vara gammal nog att bestämma vilken sorts sex hon vill ha. Men hon är fortfarande inte myndig, inte självständig. ”It’s between two consenting adults”, brukar man säga. ( Eller ”two or more”. Egentligen borde det nog vara ”One or more consenting adults”) Men det blir ju rent löjligt att begära målsmans underskrift för sina sexuella överenskommelser, snarare får vi lita på att de vet vad de gör, och respekterar sig själva och varann, kidsen.

Lagen kan inte gå in och bestämma att heteronormativt kärleksfullt vanilj-fluff-sex är mer lagligt än sadomasochism med en främling som är dubbelt så gammal.

Ändå är jag inte mindre kärringjävel än att jag undrar över en så sexuellt avancerad 16-åring. Och över mannen som, öh, bistod med tjänsten. (*Pryyyyyyd blir jag av detta.*)

När man tar bort dessa faktorer sex, kön och ålder, blir det som är kvar nästan en eteriskt moralisk fråga; finns det absoluta brott? Brott, även om offret inte lidit? Finns det handlingar som är så fundamentalt onda att omständigheterna saknar betydelse?

Och på vilka principer ska vi bygga samhället, en hårdkodad gräns mellan rätt och fel beteende, eller ett godtyckligt men medkännande undvikande av mänskligt lidande… Det är inte en retorisk fråga, jag vet verkligen inte.

Jag tycker det är bra att detta prövas. Någonstans går en gräns för ”hon ville det själv”. Assisterade självmord? Kampsport? Fotbollshuliganfajter? Misshandelskontrakt? Maktlekar?

Nånstans kvarstår ett ansvar även om ”hon ville det själv”, men det verkar vara en rejäl utmaning att bygga en princip för när, för vilka faktorer som ska avgöra när friheten att vara en idiot ska gälla och inte.

Tillägg:

Jag är fortfarande ambivalent. Handlar det om att bara hans berättelse är det som hörts? Om ogiltigförklarande av kvinnliga offers berättelse? Eller är det ”Rätt att säga ja och rätt att säga nej”? Om kvinnor som objekt, som lidande objekt.

7 juni, 2010. Feminism, Samhälle, sex.

4 kommentarer

  1. godtyckligt replied:

    Jag håller med dig faktiskt på varje punkt! Hade tjejen varit 25 år gammal så hade jag inte tyckt att det skulle ha tagits upp.

    Sen tycker jag att dom ska ändra åtals punkten eftersom att hon är 15 så kan hon ha varit kär i killen och tyckt att det varit lite häftigt, utan att förstå riktigt vad det innebar.. typ ändra den till nåt i stil med att hon känt sig pressad att ha samma intresse?? vet inte vad man ska kalla det. men jag tycker att åtalet och rätten enbart ska ta ställning i detta fall och inte göra något generellt ställningstagande för den här typen av sexuell handling. typ så…

    Har lite svårt att se vad en 30 åring ser hos en 15 åring, men jag utgår ju bara ifrån mig själv. alla är ju olika.

  2. Britt-Marie replied:

    Jag är kvinna och BDSM-utövare men intar inte den undergivna rollen utan den dominanta. Jag vänder mig emot denna friande dom som van och med många års erfarenhet av BDSM.

    En grundbult i BDSM-utövande är att man först och främst känner sin partner väl. Den här typen av våldssex, som det faktiskt är, kräver förstås ett stort förtroende och ett stort ansvarstagande från den som intar den dominanta rollen och utövar ”misshandeln”.

    Jag och många av mina gelikar skulle ALDRIG utöva vår sexuella läggning mot 16-åringar med självskadebeteende! I den åldern är man långt ifrån trygg i sin sexualitet eller ens sin identitet. Det är förkastligt det denne man har gjort mot flickan. Han drar skam över alla oss andra inom ”kåren” och han följer inte alls alla våra ”oskrivna regler” för hur BDSM utföres på ett ansvarsfullt sätt.

    Oavsett vad flickan har sagt och gjort, så skulle denne man låtit bli att utöva den här formen av avancerad sex mot en redan sex-traumatiserad flicka på bara 16 år.

    • Drama Online replied:

      Hej! Välkommen! Vilket spännande perspektiv du har; en värdefull röst. Jag har inte riktigt dragit samma slutsats, som du, av dessa skäl:

      Enligt domen hade han ingen anledning att tro att hon var 16, (hon sa 18) eller att hon självskadat de senaste 4 åren. De hade säkerhetsord, hade diskuterat igenom gränserna, skadorna var övergående, (och de hade inte samlag, dock våld).

      Det är säkert inte god ton att ha såna avancerade maktlekar med okända, men det gör det inte olagligt. Det är ju faktiskt inte god ton att ha vanilj-sex på första dejten heller, och det funkar finemang för mig, tackar som frågar, vi är på vårt tionde år nu.

      Jag menar, jag kan tänka mig att man vill göra det, när man hittat nån som vill.

      Jag ägnar mig inte själv åt BDSM, men under de förutsättningarna är ingen skam i MINA vanilj-ögon.
      Och ur laglig synvinkel tycker jag det ser ut att vara riktigt dömt. Det låter rimligt, för mig, att BDSM-”kåren” har en hårdare code of conduct än lagen.

      Ur feministisk synvinkel så skulle jag vilja höra hennes historia, men hon har ju ingen plikt att uppge den nånstans där jag kan läsa.

      Resonerar jag galet nånstans? Nåt annat jag borde veta om ang BDSM som förändrar perspektivet (fast jag är superpryd, så förklara försiktigt ;-))?

      God natt!
      /Drama

  3. Frikänd för BDSMoch feminismen i det. « Drama Online replied:

    […] Jag borde skriva om detta. Jag har ju skrivit om detta förr. […]

Kommentera

Trackback URI

