Spotify-terapi

Jag trodde jag hittat min gräns väldigt exakt när jag en eftermiddag i mitt studentrum började gråta okontrollerat och sen låg i en hög utan att duscha, betala räkningar eller slänga sopor i två dagar. Jag hade inte ens fattat att jag tagit på mig för mycket, då. (studier, studentkårsstyrelse, teaterförening, studenttidning, pojkvän) Bra. Då vet jag det. Det är ju åratal, till och med decennium sen.

Så sen dess har jag backat några gånger, när jag liksom blir hispig och kvävd.

När jag väntade barn gjorde jag ett sånt där självtest, och påstods vara på gränsen till sammanbrott. Eller i alla fall klart stressad, jag överdriver för effekt ibland. Fast det var puckade frågor: ”Oroar du dig för framtiden?”, ”Är du trött fastän du sovit?” Vilken gravid tjej skulle svara nej, på nån av dem?

Nåväl, jag har i alla fall ynglat av mig och fått mer än jobbet att fylla livet med, har till och med berättat för kollegorna då och då att det ”bara är ett jobb”.

Jag har i alla fall varit lite vilse i kalendern ett tag, nu, missat saker vilket jag faktiskt tycker är under min värdighet. Jag vet att min image inte direkt är att jag är ordnung-ordnung vilket jag inte tyckt spelat någon roll om jag ändå nått samma resultat. Men jag har nog verkat virrigare än jag är, eftersom jag haft väldigt lätt att släppa kontrollen på sånt jag inte behöver för att lösa uppgiften.

Jag har några mindre projekt som är del av det löpande arbetet. Och så handleder jag sommarjobbare. Och så är jag med i ett GIGANTISKT projekt som handlar om framtiden, med flera underprojekt. Det blir en del möten och workshops. Det löpande arbetet kontra framtidsprojektet har en del naturliga konflikter, inte bara i tid, utan också i tankesätt. Men på det hela taget har jag uppskattat att vara med och gjort båda.

Sen idag, plötsligt, kände jag för att hyperventilera eller skrika eller nåt bara för att jag inte visste vad jag skulle göra härnäst. Utifrån skulle jag ha betraktat det här som en rätt soft dag. Kom sent, men mina underbara kollegor täckte upp för mig. Jag ordnade och fanns till hands för sommarjobbare samtidigt som jag hade mycket tid vid datorn att strukturera upp saker för egen del.

Så jag gick in till en kollega och gnällde utan att ens lyssna på hans svar som en annan ego-prinsessa. Sen rusade jag tillbaka till datorn och drog igång Spotify: och där! Då! Äntligen! Då rann det av mig, då kunde jag jobba koncentrerat, då kunde jag sätta bedömningsfrågor i sitt rätta perspektiv, då kunde jag inte springa iväg längre än vad sladden till hörlurarna medgav.

Friden infann sig.

När jag kom hem väntade en bluff-faktura från messadirekt.com. Sånt är så lågt så jag skulle överväga att titta åt ett annat håll om hackers skulle jävlas med dem. Men jag tror att jag nöjer mig med att polisanmäla. Det roligaste skulle vara att skicka en massa fakturor till dem! Det vore kul :-)…

Min underbare man kom hem med sushi och tog på sig att driva kriget mot messadirekt åt mig, för han vet hur jag avskyr att bråka. *Love*

9 juni, 2010. Etiketter: . arbete, bluffaktura, messadirekt, stress, Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Fia replied:

    Återigen: Jag förstår vad du menar. Man har MYCKET. Jag trivs jättebra med mitt jobb i hemtjänsten och jag trivs jättebra med att plugga och jag trivs jättebra med att ha teaterläger och framförallt så trivs jag ju med min familj och min son men ibland drar alla bitar åt olika håll och det är jobbigt och just nu så vill jag också bara ställa mig och skrika rakt men jag tror lösningen är SEMESTER. Man behöver lite lugn och ro helt enkelt.

  2. Sara replied:

    Jag blir riktigt nyfiken på vad du hörde på spotify…

Kommentera

Trackback URI

