Det finns unga människor…

Det finns unga människor. Det är kanske inte en nyhet men det finns unga människor som är vuxna. Vilket är nån slags nyhet för mig.

Det finns unga människor som coola, sansade teater-tjej-kompisen som jag tog en latte med på seven-eleven. Som visade sig ha levt 2 decennier kortare än jag. Min fyrtioårs-kris djupnade plötsligt ravinartat.

Det finns unga människor som konsulttomten som verkar ha varit en liten, liten gnutta  gubbjävel ända sen barnsben. (Nu ska ni inte tycka synd om honom, för att jag säger så, han var den ende som påpekade hur puckad jag varit som försatt mig i en situation där jag kunde bli bluff-fakturerad alls.)

Det finns unga människor som är plågsamt snygga. Och kan dansa.

Det finns unga människor som pluggar, jobbar, teatrar och skaffar barn. Samtidigt.  Utan att bryta ihop. 

Det finns unga människor som har ungdomlig entusiasm att kasta på allt från att harva på i dåligt definierade projekt till att uppröras över att Oreo-reklamen uppmanar barn till att kladda med maten.

Och även om jag ser fram emot vad dessa kloka tretton till tjugofemåringar ska åstadkomma under sin tid vid rodret, så är det sista punkten jag måste skaka överseende på huvudet åt.

Barnen har föräldrar. Barnens föräldrar bör kunna avgöra om de kan lära barnet när det är ofördelaktigt att slicka på kakorna av konvenansskäl, eller om man helt enkelt ska låta bli att köpa hem dem. Av rädsla för kladd. Ett slag de förmodligen ändå förlorar. Dagligen.

17 juni, 2010. Föräldraskap, Personligt, Samhälle.

2 kommentarer

  1. Sara replied:

    Jag kommer nog inte att köpa hem Oreo-kakor, för de verkar så opraktiska jämfört med kladdkakeballerina. Men så har ju jag också tvingats inse att jag har passerat 25 med marginal…

Kommentera

Trackback URI

