Politik

Jag förstår mycket väl folk som får tokspatt på miljö, eller äldrevård eller anställningstrygghet och röstar rödgrönt. Det är viktigt., det också. Jag kan också le överseende åt missledda individer som får ångest över ekonomin och tror att de därför måste rösta blått.. Och jag tänkte att det var okej, att jag inte på något sätt förstår mig på resonemanget hos SD-falngen och deras bakåtsträvande importerade snåla idéer.

Men det är inte okej. Inte att det finns fler folk som tänker så, än folk som är beredda att rösta på Piratpartiet, det enda partiet som driver rättssäkerhet och integritet, individens rätt mot kapitalet,… De andra låtsas att det är självklart, sen demonterar de det steg för steg., med vaga hänvisningar till terrorism och pedofili. (Bara så ni vet: terrorism och pedofili var knappast lagligt tidigare heller.)

Jag blir ofta mörkrädd när jag ser lagar och politik som i princip går ut på att skydde rättigheterna hos dem som redan har gentemot de som inte har. Och de är väl inte de som behöver vårt beskydd, egentligen? Jag kan förstå att det blir så. Kompromisser. Påverkan. Men för en tänkande människa, som tror på demokrati (och det gör vi väl alla?) så borde det vara en självklarhet att slå vakt om dessa rättigheter.  Oavsett om dessa mänskliga mellanhavanden sker med tekniska hjälpmedel. Internet är inte vilda västern.

Kopieringsfrågan är egenligen så beside the point så jag kräks på den.

28 juli, 2010. Etiketter: . politik.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

