Gaahhhh! Feminist-bryt!

Jag åt lunch med fem jobbarkompisar. Och åtminstone 3 av dem är retstickor, men jag fick bara nog.

Jag:
…det var 4 präster på kronprinsessans bröllop…

Konsulttomten:
Va? 4? Hur löste de det?

Jag:
De läste olika delar.

Konsulttomten:
Så de talade inte munnen på varann?

Tools:
Tur att det inte var tjejer

Jag:
En var tjej.

Konsulttomten:
Hade det varit två hade det inte gått.

Jag gjorde en grimasch och stal pommes från Konsulttomten.

Popsnöret:
Vad ”roligt” att du blir arg över vad som sägs om andra tjejer. Jag känner mig aldrig i grupp med alla män.

Jag (lamt och rodnande):
Det är väl det som är skillnaden mellan män och kvinnor. Män tillåts vara individer.

Vad i helsefyr?! De antar och idisslar fördomar om alla tjejer. De generaliserar. Och sen klandrar de mig för att jag reagerar? Då är det JAG som generaliserar?! Det är ju inte som att jag sitter och tar åt mig av vad någon nån gång har sagt om Indira Gandhi eller Lady Gaga, eller ens om vem den där enda kvinnliga prästen eller biskopen var. Det handlade om alla tjejer. Två slumpvisa kvinnor ur gruppen alla kvinnor. Det innefattar alla individer av kvinnokön, det innefattar mig. De snackar skit om mig, och klandrar mig för att jag reagerar. Och de klandrar mig på ett sätt som gör att jag inte ens kan göra nåt åt det. Om nån säger: ”Jag tycker att du pratar för mycket” (vilket jag säkert gör) kan jag be om ursäkt och lyssna. Men jag kan inte byta kön för att bemöta deras härskartekniker. Och jag undrar hur ofta Popsnöret egentligen får höra att ”män är si” eller ”män gör så” som om det vore fakta. Så nu väntar en hel del såna uttalanden. Eventuellt en del uttalanden om Konsulter, Stockholmare och Rödhåriga också. Barnsligt, javisst. Vilket är passande i sig. Jag tänker inte vara mognare än dem. Rapport kommer.

27 augusti, 2010. feminism, Personligt.

2 kommentarer

  1. doktorn replied:

    Synd att ironi gör sig så dåligt i text. Det ser inte alls lika fånigt och oseriöst ut som samtalet faktiskt var.

    För moderna människor finns inte vi och dom. Det är individer som talar om individer och möjligen stereotyper.
    Det är olyckligt när ironi tas på allvar.

    Generaliseringar gör alla, men den farligaste människan är den som tar dem för sanningar och densamme som gör mig mörkrädd och håller mig sömnlös om nätterna.

    • Drama Online replied:

      Och vi välkomnar glatt Konsulttomten till bloggen! *visslingar och applåder*
      Samtalet var oseriöst, och retsamt, men inte ironiskt. I alla fall inte för mig. Vad skulle den seriösa tesen i så fall ha varit: att kvinnor INTE pratar i munnen på varann? Men inlägget handlar egentligen inte om upprinnelsen utan att jag kände mig orättvist kritiserad för en känsla.

Kommentera

Trackback URI

