Pirat/vänster

Min kloke bror ringde upp igår och försökte styra mig tillbaka till den sanna vägen. Den vänstra.

Så då började jag prata politik på morgonfikat. Kanske inte det mest etikettsmässiga. Men livat blev det.

Låt mig bara fastslå:

Det är ditt ansvar, som röstare, att lägga din röst  på det sätt som bäst gagnar alla som riksdagen( /kommunen/landstinget)  har ansvar för. Varenda en.

Alla barnen, alla panschisar, alla utlandssoldater, löntagare, företagare, asylsökare, fängelsekunder, våldtäktsoffer, handikappade, studenter, bögar och straighta: Och alla andra.

Ett samhälle av ”sköt dig själv och skit i andra”- röster blir ju bara vilda västern. Rent empatistört. Var inte sån.

Vi ska inte ha ett samhälle där hänsyn tas till minoriteter relativt deras storlek, för det är faktiskt inte hänsyn över huvud taget, respekt för människors särart är, och ska vara, absolut. Och det uppnår man genom att skydda de mänskliga rättigheterna. På lika villkor för alla.

Jag är medveten om att välutbildat förortsfolk med villa och fasta jobb inte är de som behöver beskyddet bäst. Det är inte ett dugg synd om oss. Vi har inflytande i olika former ändå.

  (Och till de som tror att jag inte respekterar minoriteten som är beredda att rösta på partier med själviska och odemokratiska idéer: jag eftersträvar varenda uns av era mänskliga rättigheter.  Och min egen mänskliga rättighet att skriva: Ni tycker fel.)

RÖSTA! Rösta den 19e september. Om ni nödvändigtvis inte vill rösta pirat, så är det fullt tillräckligt att rösta rödgrönt. Jag lovar att inte tycka sämre om er för det. 😉

31 augusti, 2010. Etiketter: , . politik, Uncategorized.

4 kommentarer

  1. doktorn replied:

    Till er som lever gott i era villor kan jag skicka hälsningar från de människor ni tror att ni gör en tjänst med att rösta rött.
    Majoriteten av de poliser som jobbar i utsatta områden röstar blått. Inte av egoism, utan för att de ser konsekvenserna av Socialdemokraternas politik och att den tyvärr inte hjälper de som behöver hjälpen.
    De tillhör knappast löne-eliten och röstar inte blått med argumentet var och en för en själv. De spelar med livet som insats.
    Även socialarbetare ute i fält ser problemen.

    Sverigedemokraternas väljarkår är inte de som tidigare röstat blått, utan de är arbetslösa, arbetare och lågavlönade. De som slåss om jobb i områden som har brist på jobb. De som ni av välvilja tänker rösta rött för, kommer inte själva rösta rött. Medmänsklighet är en inneboende egenskap hos de flesta, men att rösta utan vetskap om hur verkligheten för de utsatta ser ut är förödande inte bara för dem, utan i slutändan vår gemensamma ekonomi. Att rösta blått kan man faktiskt göra av välvilja för alla. Vi har olika infallsvinklar på hur man ska lösa problemen, men jag råder de som tror att de gör någon en tjänst genom att rösta rött att komma ut och se resultaten av socialdemokratisk politik. Reformer kan ingen lyckas genomföra på en enda mandatperiod och blått styre över två mandatperioder är lätträknade.

    Jag rekommenderar verkligen en bok av en avhoppare från SD om man inte har tid, ork eller lust att prata med de som faktiskt möter problemen varje dag.
    http:// nordicdervish.files.wordpress.com/ 2010/08/tomtenissar-och-internetkrigare.pdf

    • Drama Online replied:

      Sweetie, det var inte vad du sa igår. Då sa du: ”Var och en lägger sin röst för sin egen skull.”

      • doktorn replied:

        Jag ser inte skillnaden. Om man röstar med dina argument gör man väl det för att man mår bra av det? För inte är väl de som röstar rött masochister? Precis som att de som röstar blått inte är sadister. Även om jag upprörande ofta tolkar det så från vänsterflankens valplakat. Men det kanske bara är jag…

        Fel genomfört är även goda intentioner ett misslyckande.
        ”Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for life.”

      • Drama Online replied:

        Man kan naturligtvis rent psykologiskt alltid hävda att människan gör allt för omedelbar eller uppskjuten belöning. Ren nihilism. Jag är själv övertygad om att vi är flockdjur med mer komplicerade bevekelsegrunder än så. Jag förstår också din synpunkt att alla vill ha det ”bättre” medan vägen dit skiftar, men tror inte att den stämmer, (även om (S) och (M) verkar utbytbara). Det ser bara så ut eftersom alla beslut stöts och blöts genom riksdag och utskott först, för att inte tala om att pendeln svänger fram och tillbaka mellan regeringar. En del beslut rivs upp, andra får vara kvar. Men ”målsamhället” ser radikalt annorlunda ut mellan ideologierna.
        Och du, jag vill också lära de utsatta att fiska i den mån det är möjligt, jag tror bara inte att de lär sig det av att vi svälter dem lite extra.

Kommentera

Trackback URI

