Bröst, bröst, bröst

Oh ve, den man som föreslår bröstpump. Bröstpump. Bröstpump. Som ifrågasätter det heliga moderskapet, madonnan med brösten, på ett förvirrat konkret otaktiskt småbarnspappa-sätt.

Han den läskige MANNEN säger minsann då att en pappa skulle vara viktigare än än helamning för barn över halvåret. (Det är visserligen BVC överens med honom om, de kommunist-lakejerna, vad då näringsbrist?) Men hur vågar han?  Föreslå PUMP? Som som som KOSSOR?

Piedestalen krackelerar.

De andra politikerna vill inte ta i ordet bröstpump med tång. Sånt ska vi inte låtsas om. Visst vet vi att det finns tekniska möjligheter att kringå den romantiska amningen. Men inte kan vi rekommendera det. Inte vill vi vara DET blocket. Som inser att småbarnstid och jämlikhet inte bara är snuttigull utan även en jäkla massa ”Om du fixar det, så fixar jag det andra” Inte nu, innan valet. Hur sexigt är det?

De skulle säkert ha svarat på frågan om hur man vill helamma tills ungen börjar skolan på ett mycket mer mediatränat sätt.

Skämt åsido: Det funkade helt okej att amma morgon, middag, kväll och pumpa ur en slatt vid lunchtid. Bröstpump är bra. Inte för småttisarna som precis lär sig, men när man försöker kliva tillbaka och få ihop verkligheten igen.

Jag tycker själv man åtminstone kan köra på jämna tredjedelar. Mammans, pappans och nån av dem.

7 september, 2010. Etiketter: . Uncategorized.

7 kommentarer

  1. FredrikS replied:

    Jag är trött på ignoranta och intoleranta unga kvinnor/feminister.
    /Fredrik

    • Drama Online replied:

      Hur menar du då?

      • Drama Online replied:

        Inget svar, nähä.

        ”Ung”: Tihi. Tack. Puss på dig.
        ”Ignorant”: Jag är okunnig om massor av saker, dock inte amning eller mjölkpumpning. Det. Kan. Jag. (Bättre än jag vill kunna det.)
        ”Intolerant”: Det finns beteenden som inte ska tolereras, och andra beteenden som måste tolereras men som jag alltjämt kommer att argumentera emot.

        Nåt säger mig att det egentligen är det som stör dig. Du har förmodligen fel, helt enkelt. Men eftersom du har valt att var osaklig kan jag inte svara dig mer exakt än så.

        Välkommen tillbaka.

  2. Sara replied:

    Tänk, en fråga där jag är överens med Lars Ohly!
    Jag är också övertygad om att de fall där amningen skulle sätta stopp för mamman att börja jobba efter 8 månader är rasande få.
    Det är kanske inte konstigt, men fascinerande, att det fortfarande finns såna heliga kossor i Sverige som man inte får göra biff på, inte ens mjölka (haha). Amning kan väcka hetare känslor än barnaga, verkar det som, oavsett om det handlar om att amma för lite eller för länge. Men ärligt, hur många helammar efter 8 månader?

    Själv har jag lite svårt för lagstiftning i frågan, men höj taket rejält i föräldraförsäkringen så att åtminstone ett argument för pappans frånvaro försvinner. Förenkla för egenföretagande pappor är en annan åtgärd, listan kan säkert göras längre. Barnen, mammorna och samhället, ALLA, behöver fler involverade pappor!

    Man kanske skulle lagstifta mammorna att vara hemifrån två timmar i veckan från 4 veckors ålder, så att pappsen kommer in i matchen från början? Hur låter det, Wetterstrand och Sahlin?

  3. Fia replied:

    Jag säger två saker i frågan.
    1. Varför måste man tvinga föräldrar att dela lika? Ge oss pengar i stället (fast det hade inte funkat i mitt fall ändå eftersom jag inte är en hemma-mamma)
    2. Äntligen en politiker med lite verklighetsförankring! Bröstpumpen är en fantastisk uppfinning. Utan den hade Sonen fått leva på pulvergojs när jag började plugga. Nej, tack.

    • Sara replied:

      Jag skulle här vilja inflika att pulvergojs är en fantastisk pryl för alla de som inte vill eller kan helamma av olika skäl. Jag hade mer mjölk än jag behövde till första barnet, men för lite till andra. Vet inte varför det blev så, men pulvergojset höll lilljäntan mätt och nöjd på ett utmärkt sätt.

      Tänk att de flesta barn växer upp till hyfsat friska och normala individer oavsett hur våra mammor har ammat oss. Fram för gladare och mindre skuldbelagda mammor och pappor, säger jag!

    • Drama Online replied:

      ”Varför måste man tvinga föräldrar att dela lika? Ge oss pengar i stället”

      Jag förstår inte, berätta gärna mer.

Kommentera

Trackback URI

