Hur gööööör Apple?

”Är det nån som har en Iphone?”

Hur många gånger har man hört det? Inte android, eller symbian. Bara för att googla nåt, vilket de flesta lurar klarar nu förtiden.

Jag tror det är lika slumpmässigt som att en stor del av ytlighets-bloggosfären plötsligt vildsint började driva Moderaternas agenda kort innan valet.

När jag läste marknadsföring fick jag lära mig att det inte var eftersträvansvärt att få sitt varumärke så förknippat med produkten att det började gälla för alla av den typen. Som Lypsyl. Eller Tippex. Jag trodde inte riktigt på det, och gör det fortfarande inte.

Företaget som jag arbetar för verkar inte heller vara på den linjen, det var nåt om ”När kunden tänker på [branchen] ska han tänka på [företaget]”

I alla fall: Apple gör det hela tiden. Varenda gång. Deras kunder refererar aldrig till datorer, MP3-spelare eller smartphones.

Och helt ärligt; prylarna är ju inte tekniskt överlägsna. Det finnas andra som gör samma sak och ofta bättre. Personligen tycker jag inte de är snyggare heller. De har ofta lätttillgängliga gränssnitt och lanseras vid rätt tidpunkt. Å andra sidán har de ofta egna format som skiljer sig från resten av marknaden.

Men jag häpnar över att så många anser att de är tillräckligt mycket bättre för att motivera det högre priset. Jag misstänker en innehållslös exklusivitetskampanj. Kejsarens nya kläder.

Och snart kommer Ipaden ha konkurrerat ut tekniskt överlägsna  läs- eller surf-plattor med den enkla frasen: ”Är det nån som har en Ipad?” hur usel den än är.

22 september, 2010. Etiketter: . pryl.

One Comment

  1. Johanna replied:

    True that!

    Permobil är ett till exempel för övrigt.

Kommentera

Trackback URI

