Jämställdhet mot stress.

Det här hade jag på känn.

Dels just det att det inte är högre vårdbidrag som får heta kvigor att våga skaffa barn och odla arbetare utan snarare att man har ett jobb med vettig inkomst att komma tillbaka till.

Och dels:
Då och då dyker det upp nån och driver tesen att jämställdheten bränner ut kvinnorna för att vi måste göra allt på jobbet och allt hemma. Problemet är isåfall inte den jämställda kvinnan utan den ojämställda mannen hon skaffat barn med. Han borde skärpa sig. Men de flesta av oss mår bra av att dela både privilegier och ansvar med vår älskade. Närhet och förståelse, det är sexigt.

Och dels att ekonomisk trygghet minskar stressen på samhällsnivå. Jag köper inte ”klyftor skapar drivkraft”-grejen heller. Jag tror inte desperation skapar de efterlängtade jobben, de efterlängtade uppfinningarna;  den kreativiteten gror i kompetens och trygghet.

22 september, 2010. feminism.

One Comment

  1. Sara replied:

    Tja, jag sa hela tiden att jag inte ska skaffa barn förrän jag har ett fast arbete. Ja sa det. Jag sa det. Jag sa det!

    Dessutom är alla i familjen en i familjen. De som inte gör sitt jobb i familjen (t ex en egoistisk man som inte tänker på att frugan sköter hela markservicen, för att ta ett klyschigt exempel) kommer att bli sparkad från sin post. Tufft, men sant.

Kommentera

Trackback URI

