Kyrkan och staten

Eva Brunnes förklaring är god nog. Hon tolkar evangeliet i vår tid.

Det är i och för sig underligt att riksdagen ska öppnas med gudstjänst över huvud taget. Skilsmässan från staten och religionsfrihet var det. De kunde haft en sekulär ceremoni med passande symbolik för förtroendet de fått, på en sekulär plats.

I alla fall var hon inte inhyrd som en talare för riksdagen, hon ledde en gudstjänst i svenska kyrkan, där gäller svenska kyrkans värderingar; som allas lika värde.

”Jag ville tala för de svaga
Jag ville sjunga för de små
både om det som är roligt och lätt
och om det som kan tyckas svårt
Men om jag talar högt och tydligt
så tycker några att jag stör
och om jag viskar riktigt förtroligt
så är det för många som inte hör”

(-Danslåt för yttrandefriheten/Hoola Bandoola band)

5 oktober, 2010. Etiketter: . politik.

3 kommentarer

  1. Sara replied:

    Jag har också svårt att förstå vad riksdagen ska i kyrkan att göra. Om nu skolavslutningar har flyttat från kyrkan (vilket jag inte alls har något emot, av samma skäl; de har inget med varandra att göra) kan väl politikerna också göra det.

    Men angående Brunne: själv tycker jag att hennes tal andades väldigt mycket vänsterretorik och högerkritik, men inte gick moderaterna därifrån för det.

    Undrar förresten varför svenska kyrkan traditionellt befolkats av merparten blå väljare? Undrar vad Jesus skulle ha röstat på?

    • Drama Online replied:

      Jag tycker vid andra läsningen hon borde ha varit ännu tydligare med att våld och odemokratiska metoder inte är okej från endera sidan.

      Men att applicera kyrkans inställning till politik grundat i tron och i bibeln…. det är vad prästerna är till för tycker jag.

      • Sara replied:

        Ja, jag tycker också att prästernas jobb är att ”översätta” bibeln och tron till vår vardag, och politiken är ju det som formar vardagen. Men precis som du sa har vi ingen statskyrka, så varför ska staten sätta sig i kyrkan en så symbolisk dag?
        (Eller de kanske kan rotera, efter nästa val en synagoga, efter nästnästa en moské… )

Kommentera

Trackback URI

