Troll

Jonas Thente skriver i DN om griefers, småsinta människor som drar internet runt för att förstöra. Vi brukar kalla dem troll. Jag tror jag gillar vad han skriver. Jag kan inte heller förstå dem, griefers, inte mer än jag förstår de som slår sönder en busshållplats eller hotar Sverigedemokrater.

Forum för hifi-nördar, blivande brudar, onlinespelare, kommentarsfältet  på nätupplagan för stora dagstidningar. De frodas där. Det är slagfälten.

En sexspaltskrönikör skrev en gång att det var viktigt att svara på frågorna som skickas in på skämt också. Dels för att det kan hjälpa en slumpmässig läsare. Och dels för att även om de faktiska omständigheterna är lögn, så finns det en sanning där. I fantasin.

Och jag fascineras av hur lögnen är sannare sanningen… hur våra futtiga vardagliga omständigheter maskeras oss, döljer pretentiösa drömmar och inre sanningar.

Jag beundrar inte egentligen modet hos den som publicerar 3000 sidor om sina vardagliga omständigheter… men 3000 sidor hjärnfrukter, hur törs man det?

Förhoppningen är att troll spricker i solen. Men kanske de de inte alls gör det. Kanske de bara… blir osynliga… maskeras som något annat… nån annan. Nån av oss.

Så jag vill verkligen inte ta bort anonymiteten på internet. Där finns en folksjäl för en folklivsforskare att kartlägga.

Jag förstod den moderna lyxlängtan första gången efter en onanistisk bröllopshistoria i ett forum, åratal innan Hollywoodfruar, och den nya främlingsfientligheten  på aftonbladet.se.

10 oktober, 2010. Etiketter: . Internet, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

