Sorti

Okänd man: Såg du han som gjorde självmord på nätet?

Okänd kvinna: Ja. Fast det skulle jag också ha gjort.

Han: Ja. Han var från Södertälje.

Hon: Ja.

Ovanstående tjuvlyssning ställer onekligen vissa frågor. Som är det just Södertälje som är orsaken?

Jag antar att de syftade på detta. Fler artiklar. Och Fler. Och ännu fler.

Jag fastnar för hans formulering, Såg du han som tog livet av sig ”på nätet”. Det var Södertälje han var ”från” men det lät som att det inte var där han dog.

Det var DÄR det skedde. På andra sidan. Inte riktigt på riktigt. Fast, som det visade sig, alldeles förskräckligt mycket på riktigt. Som om han flyttat dit.

Och jag tänker att det är skillnad på användare och människor, på brev och mail, på chattar och samtal, på forum och torg.

Jag är inte uppväxt med internet, som vissa kompisar är. Vackra Amanda säger det nästan sorgset, som ett stigma, första generationen uppväxt med internet. Hon har fattat att det gör skillnad, och kanske också hur.

Inser att också en annan som ser sig som en teknokrat kommer att bli frånsprungen, tekniska framsteg kommer att göra ny samhällsutveckling möjlig. Mina moraliska gränser kommer korsas som Skype korsar nationsgränser. Min bild av internet och IRL som samma värld med samma rättigheter och skyldigheter fast lite snabbare och smartare kommer att hånskrattas åt. Och såna spruckna illusioner, såna naiva oskulder som idag kommer att förloras och jag kan inte ens föreställa mig vilka de är.

Jag har försökt ta ställning till att mina barn växer upp i en annorlunda värld än jag gjorde. Visserligen en rätt bra värld, en värld med ännu mer roliga och spännande möjligheter. Men ibland blir jag skitskraj och helt amish.

12 oktober, 2010. Föräldraskap, Internet.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

