Bloggstil!

Det här var roligt!

Någon skriver till etikettsspalten och frågar om hur man kan hindra folk från att utlämna sig själv och andra i sina bloggar. Ingen fråga. Mest en rant.

”Många människor blir ju utelämnade, kränkta och drabbade av detta idiotiska, tanklösa och extremt självupptagna/omdömeslösa beteende.

Vad är det som driver dessa människor, är de så törstande efter uppmärksamhet att de inte bryr sig alls om andra?

Hur får man en bloggare att sluta att lämna ut både sig själv men framför allt sin omgivning, och begripa att de skadar både sig själva men framför allt andra genom att skriva som de gör!?
En vett- och etikett skola för bloggare vore verkligen på sin plats! Det borde vara körkort för att få blogga!”

Ord och inga visor. (I smyg  reser jag ragg en smula med en gång; Jag äger min röst.)

Jag undrar så om bakgrundshistorien. Vilken berättelse gjorde frågeställaren så kränkt? Å egna vägnar eller någon annans? JAG VILL HA EXEMPEL!

Men under indignationen ligger en klockren stilfråga. Det är god stil att inte blogga om andra på ett identifierbart sätt.

  • Men man kan fråga först.
  • Man kan dölja identiteten.
  • Man kan skriva uteslutande snälla saker.

Och om olyckan är framme:

  • Man kan ta bort inlägg och be om ursäkt.
  • Man kan dementera.

(Det kan finnas syften som är överordnade att hålla stilen, som att avslöja missförhållanden, eller nå en viss effekt. Men  det är ändå inte snyggt.)

Och ja, möjligheten finns att någon kopierat ner texten på sin hårddisk så det finns kvar för evigt! Jag smickrar mig inte med att jag skriver fullt så läsvärt särskilt ofta. Och det gäller de flesta andra också. Men det ÄR möjligt.

(Min chef, min man, min mamma och mina barn är fullt välkomna att läsa min blogg när som helst. Och min mamma gör det.)

2 november, 2010. Internet.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

