Kluven till DOs Niqab-dom

Diskrimineringsombudsmannen har avfattat dom angående vuxeneleven som ville studera i Niqab.

Kluven.

(Känslomässigt tycker jag faktiskt det är läskigt att prata med någon vars ansikte jag inte kan se.)

Rent medmänskligt tänker jag att problemet knappast kan vara särskilt stort, så vi borde kunna ”bjuda på den”.

Sen tänker jag att i och för sig att en arbetsgivare bör kunna stipulera vad som är funktionell klädsel för de anställda. Som till exempel uniform, proper kontorsdräkt, skyddskläder… fast en elev är inte anställd.

Men om vi säger att målet är att dessa kvinnor ska kunna försörja sig. Det kan ju finnas andra mål. Som millimeter-rättvisa. Eller ett integrerat och multikulturellt samhälle. Eller för all del, ett kulturellt enfaldigt samhälle.

Men om vi bara talar om försörjning, vad är då mest strategiskt? Jag skulle nog släppa in dem på utbildningen, och låta dem själva förklara hur de tänkt fixa klädseln på jobbet. Jag tänker nämligen som så att nästan all utbildning är bra utbildning. Spelar inte ens nån roll om de inte kan få praktikplats med niqab på, de får väl ta av den då, eller övertyga arbetsgivaren att det kan gå ändå, eller söka sig till nåt annat. Det är rätt så få som jobbar inom rätt bransch i alla fall. Man har i alla fall ett kvitto på viss disciplin, viss förmåga att följa instruktioner och i vissa fall till och med ett intresse.

(Btw, radikalfeministen meddelar att kvinnors rätt till utbildning och försörjning är överordnat om de gör det i killkläder, slöja, baddräkt eller lucia-linne. Så! Plats, tjejen!)

 

Uppdatering:

Så här! Precis så här! Vem har skrivit det?

1 december, 2010. Etiketter: . feminism, politik.

4 kommentarer

  1. Sara replied:

    Jag har funderat en del på det där med slöja i skolvärlden, både på elever och lärare. Vår svenska grundskoleundervisning bygger på ett samarbete mellan lärare och elever vilket jag tror blir starkt lidande om endera parten bär heltäckande slöja. Alltså är jag starkt emot sådan klädsel i grund- och gymnasieskolan, och för alla lärare på alla nivåer. Högskolestudenter på föreläsning kan väl få ha vad de vill.

    Mina invändningar mot heltäckande är annars att jag anser det vara ett patriarkaliskt kvinnoförtryck vilket inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Problemet är väl att vissa kvinnor har vant sig vid det, så de går nog utan slöja lika gärna som jag går topless på stan.

    Jag vill inte tvinga någon att känna sig obekväm, men förbjud slöjanvändning för minderåriga så att nästa generation inte känner sig tvingade att dra ett tält över sig!

    Se där ja, nu har jag löst ett problem till 😉

  2. bloggare på icedaniel.se replied:

    Jag tycker att är fel att det sekundära samhället ska ta så mycket hänsyn till religösa företelser vare det är islam, kristendom etc.

    • Drama Online replied:

      (Vad betyder sekundära samhället?)
      Jag vill ha en stat och myndighetsutövning helt skild från religion, och samtidigt en stark respekt för individen, inklusive religionsfrihet. Eller klädstil. Det är underordnat funktionen i och för sig (På det hela taget så blir det rättvisare och mer logiskt ju mer vi skiter i varför folk gör som de gör, och fokuserar på konsekvenserna istället.)

  3. Drama Online replied:

    Fascinerande. Tack och åter tack för att ni svarade.
    Vi ser inte riktigt likadant på det, men desto bättre.

Kommentera

Trackback URI

