#prata om det: om gränsen mellan sex och övergrepp

twitter har folk börjat dela med sig av sina upplevelser av nästan-eller-nätt-och-jämt-våldtäkt, med hashtaggen #prataomdet.

(Aftonbladet skriver om det. DN skriver om det. Johanna Koljonen i DN. Massor av vittnesmål på prataomdet-bloggen.)

Det började med diskussioner om kvinnorna som anmält Julian Assange, men det handlar inte om att vara för eller mot dem, om andras vittnesmål, utan om egna.

Jag har inget eget exempel, inget att vittna om.

Det kan handla om att tjata sig till sex, att bli väckt av sex, att gå över sin partners gränser, att förutsätta att ett tidigare ja fortfarande gäller… till exempel.

Vissa vill öronmärka våldtäktsbegreppet till situationerna som innehåller våld, fysiskt tvång, hot, förnedring(och ett öde värre än döden i sann äran-mellan-benen-anda), och tycker diskussionen stör. Att diskussionen kränker ”de verkliga” offren. (Vi antar att det är överfallsoffer)

Och det är just precis därför det är så omöjligt att prata om de här situationerna. Är man lessen, förbannad, sårad och kränkt och vill prata om det, skildra det, äga sin egen upplevelse, då är man automatiskt en rabiat feminist, ett falskt offer som utsätter en man för den värsta tänkbara vanäran OCH hånar alla de som varit med om värre.

Det är lite stökigt nämligen det där med att vi tjejer sett alla de där filmerna och läst alla böckerna om alla de där tjejerna som ångrade sig och hur illa det går för dem. Så om man inte är en fin flicka som håller på sig då borde man liksom löpa linan ut. Det blir lätt splittrat och skruvat. Kåt och pryd. The perfect girl.

Och kanske det borde heta nåt annat. När jag var i tjugoårsåldern kallade vi det date-rape. Inte lindrigare och osmidigt utrikiskt.

Jag förnekar inte att allt det ovannämnda är ytterligare brott, ytterligare kränkningar. I vissa fall värre.  Men att utnyttja någons kropp för sex mot deras vilja är ju själva kärnan i våldtäkt. Betäckt. Med tvång.

Nu menar jag inte att allt sex efter övertalning är en slags våldtäkt.  Inte heller att giftermål definitionsmässigt är prostitution och prostitution definitionsmässigt är våldtäkt. Man blir lite trött, men man måste definiera det, berätta vilken sorts feminist man är.

Jag har skrivit om detta förut;
Övertalning som i tjat är faktiskt bara osexigt.
Övertalning som i att inte ta ett nej, att tro sig ha rätt till en annans kropp, att äga, det är både stört och läskigt.
Övertalning som i förförelse, som i förtroendet att väcka sin partners lust… det är strategin för ett långsiktigt sexuellt förhållande.

17 december, 2010. feminism, Internet, Personligt.

11 kommentarer

  1. Kristian Jansson replied:

    Skönt med ett sakligt och nyanserat inlägg i den här frågan.
    Mycket bra!

    /K

  2. Kenneth replied:

    Jag blev våldtagen av en tjej som mitt i natten på ett vandrarhem helt enkelt började stoppade in min snopp och tog sig en ridtur när jag sov. Vaknade snabbt och kastade ut henne men ingen tyckte annat än att det var kul… Men jag var ju man. En man skall tåla lite och kan aldrig som en kvinna alltid välja att vara offer.

    • Drama Online replied:

      Du borde ha varit ”tacksam”, va? Det händer faktiskt tjejer med, den attityden, fast mer sällan. Det är klart du var ett offer.
      Det jag inte fattar är att ”offer” ska vara så fult. Folk gör olagliga och/eller kränkande saker och den utsatte behöver kompensation, och tid och verktyg att hantera det.
      Modigt att berätta. Hoppas du känner dig okej.

  3. Martin Marmgren replied:

    Drama, tack för ännu ett bra inlägg. Jag vet att våldtäktsbegreppet i praktiken är komplicerat, men jag tycker inte att det borde behöva vara det. För mig är det ganska enkelt, om du har sex med någon mot dennes vilja och inser det, så är det våldtäkt. Kanske skulle lagstiftningen behöva skärpas ytterligare med en samtyckesklausul för att tydliggöra att man måste inse att den andra är med på sex, och inte bara inte fatta att hon inte är med på det… Jag har själv träffat tjejer som blivit utsatta för rape-dates eller att ha vaknat upp av att någon har haft sex med dem, och de har varit helt förstörda (har skrivit om detta på båda mina bloggar), så jag tycker inte att man behöver prata om en devalvering eller urholkning av våldtäktsbegreppet. Det finns dessutom ett steg till, grov våldtäkt, att ta till för de allra grymmaste fallen, och en bred straffskala att tilllämpa (som domstolarna tyvärr bara använder den nedersta delen av…).

    Kenneth, håller med Drama om att det var starkt att berätta. Det du har blivit utsatt för är solklart en våldtäkt enligt svensk lagstiftning. Jag skäms lite över att erkänna det, men det finns även hos mig en spontan känsla av att det är betydligt värre när en kvinna utsätts för den här sortens våldtäkt, så jag förstår att det har varit svårt för dig att bli bemött med den omsorg och förståelse som du förtjänar. Jag hoppas dock att du har hittat bra stöd och hjälp. Du har dessutom fortfarande möjlighet att anmäla, preskribtionstiden för brottet våldtäkt är tio år. Om du har några frågor angående en eventuell anmälan eller vart du kan få hjälp så är du välkommen att höra av dig, så försöker jag hjälpa till om jag kan.
    Martin

  4. Sara replied:

    Nyanser är bra, och ibland, absoluta formuleringar. Jag har problem med orden ”om du har sex med någon mot dennes vilja och inser det, så är det våldtäkt”. Jag tycker att det på sätt och vis dumförklarar de som inte fattar vad nej betyder. ”Jaså lilla vän, du förstod inte att hon/han inte ville? Dåså, då slipper du straff!”

    Varför lägger man ansvaret på den som inte sa nej tillräckligt tydligt? Varför inte lägga ansvaret på den som inte hörde ett tydligt ja?

    Och ja, jag vet att det finns sanslöst många gränsfall där endera parten av någon anledning inte var tillräckligt tydlig, men det handlar inte om det när man blir väckt av sex eller är för full för att klart och tydligt säga ”nej tack, jag vill inte ha din snopp i min mun”.

  5. Martin Marmgren replied:

    Tack Drama :-).

    Sara, de flesta brott, däribland våldtäkt, kräver uppsåt, och det är en juridisk grundregel att man inte kan dömas för något som man inte haft uppsåt att göra (i undantagsfall kan man dömas för oaktsamhet). Det handlar om rättssäkerhet. Om tjejen inte vill ha sex, men för att ”ställa upp” agerar som om hon ville det, och killen inte inser att hon egentligen inte ville, så har han knappast gjort sig skyldig till våldtäkt. Sen håller jag med dig om att man skulle kunna ändra på lagstiftningen så att man skriver in en samtyckesklausul i våldtäktsparagrafen, vilket jag ju också tydligt skrev i kommentaren. Faktum är att jag håller med så mycket att jag efter att ha kommenterat här skrev ett långt blogginlägg om just detta imorse…

  6. Sara replied:

    Vi håller med varandra så mycket att vi snart har en klubb för inbördes beundran här 😉

    Det var just ”ställa upp” som jag syftade på när jag nämnde gränsfall, och då tycker jag att den som ”ställer upp” har ett eget ansvar. Relationer är svårt ibland, sägs det. Men vi har ju rubriceringar som ”vållande till…”, och i vissa fall (fler än vad som sker nu, inte i alla gränsfall) skulle man kanske kunna använda sig av ”vållande till kroppsskada” eller ”vållande till psykiskt lidande”?

    Personligen skulle jag vilja införa brottsrubriceringen ”brist på visad hänsyn”, men det är väl att begära för mycket…?

  7. Martin Marmgren replied:

    Trevligt med lite inbördes beundran…:-)

    Om vi införde brottsrubriceringarna ”vållande till psykiskt lidande” och ”brist på visad hänsyn” så skulle vi behöva spärra in mer än halva svenska folket…;-)

  8. 2010 in review « Drama Online replied:

    […] The busiest day of the year was December 18th with 329 views. The most popular post that day was #prata om det: om gränsen mellan sex och övergrepp. […]

Kommentera

Trackback URI

