Latmaskarna regerar

Jag har en liten trendspaning: Det är inne att vara lat… eller snarare det verkar ha blivit ett etikettsbrott att vara flitig.

Jag förfasade mig över Robinson-truppens skitsnack om de som byggde hydda och fiskade åt alla. Och jag skakade på huvudet åt ”ung & bortskämd”-föräldrarna som helt sonika röstar bort de som bidrar till fördel för de som …. ja… är glada? Snacka om att få de barn man förtjänar. Men det kanske är det som är poängen; jag orkar aldrig se hela avsnitt av det programmet, städningsgräl har jag nog av i verkligheten.

Men det var inte förrän Sanna Lundell skrev ”Tänker inte stressa. Bara ha skönt. Bara ha mys. Jag har insett, ÄNTLIGEN, och ta nu med er dessa visa ord från en trebarnsmor, att det inte passar sig att hålla på med ovanstående aktiviteter när man har ett heltidsjobb och tre barn som är sjuka i tid och otid.” i sin blogg, som jag förstod det.

Det har blivit ett brott mot den sociala koden, det där att göra lite extra. Vi har blivit så skuldridna att vi inte kan ta emot över huvud taget utan röstar bort de som kan ge lite mer av sin tid och kraft. Fy för det.

Menar inte att hoppa på Sanna Lundell här, hennes julpyntsnivå är hennes val, det var bara hennes ordval som fick polletten att trilla ner.

Jag menar, jag är också lat. Och skäms. Men jag tänker att de som är generösa faktiskt gjort det valet. Och det mest generösa då är att ta emot det.

Så låt oss ta emot lite omtanke från någon som fejat eller pyntat, le, kramas och trivas och bjuda vidare en annan gång när vi har möjligheten. Skuldkänslor har ju uppenbarligen inte gjort oss någon tjänst, då är det väl bättre att frossa i tacksamhet.

Jag vet att jag grottar runt i det okända landet av förväntningar och etikett.

Henrik Fexeus har ett avsnitt i boken ”När du gör som jag vill” som går ut på att vi rent psykologiskt mår bättre när vi kan återgälda än när vi blir förlåtna. Men även om det är ett naturligt beteende så är vi inte slav under det.

29 december, 2010. Etiketter: . böcker, Internet, TV.

2 kommentarer

  1. Sara replied:

    Jag ägnade hala dagen i måndags åt att städa som en galning, så nu vore det mest omtänksamma av er att komma hit och visa er uppskattning medan det fortfarande ser ok ut, och sen stöka till igen!

Kommentera

Trackback URI

