Sventons kulturarv 2

Jag har läst lite bloggar kring DN-artikeln och vill tillägga något sen mitt förra inlägg om Ture Sventon.

Att ta bort alla N-orden ur ur Mark Twain är givetvis idiotiskt, eftersom de rasistiska motsättningarna är ett centralt tema i boken.

Men ”Pippi i Söderhavet” eller ”Ture Sventon i Paris” handlar inte om det.

Men när jag läser ”Pippi i Söderhavet” eller ”Ture Sventon i Paris” för mina barn så har jag ett par olika alternativ.

Antingen kan jag utöva föräldracensur och säga ”svart” eller ”söderhavskung” bara för att jag tror att det inte var författarens avsikt att använda och lära framtida generationer  kränkande tillmälen.

Det andra alternativet är att läsa det som det står, och dra igång föreläsningen om att boken är skriven för länge sen, och så får man inte kalla sina dagiskompisar nuförtiden. Det kan tyckas enkelt, men vi talar om individer med tidsperspektiv på ett par år, inte hundratals år, barn som har svårt att förstå en tidsålder där man inte kunde ladda ner allt man kan tänka sig.

Och att ordets ursprungliga betydelse är svart är faktiskt inte relevant, vi vet att det har kränkande konnotationer för läsare idag. Så då är frågan vilket syfte produkten har, och hur väl det syftet uppfylls.

Är syftet underhållning så uppfylls det väl lika väl, om inte bättre om det står svart i stället för neger, om vissa läsare blir lessna av neger men inte av svart.

Är syftet att vara ett tidsdokument,  utan hänsyn till dagens läsare, då är ”neger” tveklöst bättre.

Äh. Sod it. Dags för ”Solsidan”.

23 januari, 2011. barnböcker, Pippi, TV.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

