Rädd, trött, uppgiven.

Jag borde vara säker. Ha alla svaren. Kämpa för det goda. Kunna statistiken utantill.

Det är jag inte. Jag känner mig lite hög. (Sömnsnurrig: Morris kräktes vid halvett inatt och jag somnade om vid fyra eller så.)

Här kommer en hemlis: Jag bryr mig egentligen inte om exakt hur många invandrare som får komma hit. Jag har ingen kvot att fylla. Det gör naturligtvis ett helt liv av skillnad för den individ som blir upptagen eller bortvisad. Jag bryr mig väldigt mycket om att besluten är rättvisa, humana, rättssäkra, humana, smarta och snabba. Men inte många. Jag bryr mig väldigt väldigt mycket om att lagar, förordningar och bemötande är färgblint. Att vi som är med har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter.

Det handlar om att vi nu, på allvar, sitter och räknar på människor. Vad kan du beräknas kosta? Vad kan du beräknas bidra med? Vad är bottom line? Vad är din skuld, för att du lever, äter, älskar där du är? Det är ekonomiskt. Illamående.

Och så är det kulturellt. Man förespråkar en statsbestämd godkänd kultur. Svenne-kultur är finare än blatte-kultur. Gammalt är finare än nytt. Är du tillräckligt svensk för att lira med oss? Har du den goda smaken att plocka upp nyckelharpan istället för sitaren?

Man villkorar. Snålar med medmänsklighet. Kryper in i hjärnan och godkänner vissa idéer och uttryck och fördömmer andra, belönar det som simmar med strömmen. Man ser det inte som det är, man ser det inte utifrån om det gagnar eller skadar, inte utifrån om det finns människor som vill ägna sig åt det. Eller om ingen far illa av det. Moralism (1, 2, 3). Man stämplar kulturarv på det som känns bekant, och försöker förbigå det andra med tystnad. Delta, men på nåder.  Ska du vara svensk får du vara svenskare än de svenska. För säkerhets skull. För vi vet ju att du är inte riktigt riktigt svensk.

Och jag tror det är obra. Det gör saker med oss,  inskränker respekten och självkänslan för oss allihop och vår förmåga att se möjligheter att bidra.

Jag tänkte jag skulle sluta med retoriska frågor på min blogg. Det är ett effektivt men oärligt retoriskt grepp. Och pretto, men inte på det coola sättet. 

Jag misslyckas. Jag vill givetvis att ni ska besvara dem precis som jag skulle.

2 februari, 2011. demokrati, frihet, Humanism, integritet, jämlikhet, politik, Sverigedemokrater, Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Johan replied:

    Underbart!
    Jag gillar det sätt du skriver på och främst hur du uttrycker männskliga rättigheter i ord.
    Jag följer gärna din blogg vidare.
    /Johan

Kommentera

Trackback URI

