Pojke. Buhu.

Kompis nämnde under lunchen att mammor till pojkar löper högre risk att drabbas av förlossningsdepression. Jag kände mig obehagligt berörd av det.

Studie i Uppsala. FrankrikeKina. (Små studier, eventuellt för små för några riktiga slutsatser.)

I Frankrike drar man slutsatsen att mammor är så egotrippade att de vill ha en mini-me, dvs en tjej, medan mammorna i Kina deppar ihop om de får en tös som inte för familjenamnet vidare. En kulturell analys. Det vill jag instinktivt förkasta.

  • Jag snittade,
  • fick komplikationer,
  • stora livstilsförändringar,
  • amningsstrul,
  • har förlossningsdepression i släkten
  • OCH fick en pojke med min första unge. Som att be om det, då alltså.

Netdoktor om förlossningsdepression.

Netdoktor listar inre och yttre faktorer för förlossningsdepression lite huller om buller. Jag har sett det annorlunda… Visst är det jobbigt att få barn. Jobbiga omständigheter. Stor skillnad. Men det fixar man väl om man är sig själv. Men att göra det samtidigt som man har ont, har akut sömnbrist, eventuellt ett sinne med naturlig fallenhet för deppighet och hormoner åker  berg-och-dalbana är en helt annan sak. Det är jobbigt. För var tionde mamma. Eller kanske var fjärde.

Men å andra sidan kanske man lättare fixar de inre faktorerna om man har allt annat på plats.

Men min allra första tanke var att jag, (och vissa andra deppiga pojkmammor med mig), mått jäkligt bra av den där lilla, lilla extra testosteron-dosen i blodet under graviditeten… och saknar den när den är borta.

Inte för att det är sämre generellt att knalla omkring med feminin hormonomsättning. Men testosteron i lagom mängd är inte så tokigt. Det innebär lite drivkraft, sexlust, kampvilja, aktivitet.

Fast framför allt är väl bara hattandet upp och ner ingen höjdare för alla.

(Uppdatering: DN-Länk)

15 februari, 2011. Uncategorized.

4 kommentarer

  1. Fia replied:

    Kanske är det vi som har depression i släkten som har lättare att få pojkar? DET har inte forskarna tänkt på…

    • Drama Online replied:

      Oj. Så smart. Har ingen aning om forskarna kollat det, men JAG tänkte inte på det.

  2. peacelovescience replied:

    Hmmm, jag som fått en av varje (nej, ingen depression) kan åtminstone vittna om att graviditeterna kändes ganska olika. Inte bättre/sämre, bara olika. Eventuellt berodde det på barnens olika hormonsammansättning. Annars kan det ha berott på någon av de andra hundratals faktorer som jag har, eller inte har, tänkt på. Vad vet jag, jag är ett ganska uselt statistiskt urval. (Vilket också är sant för alla som skriver att ”jag kände/upplevde/hade det…” och tror att det betyder något i ”debatten”. Hmm, ska nog blogga lite om det snart…)

  3. Drama Online replied:

    Absolut.

Kommentera

Trackback URI

