Fiiiiiiinast att hämta först ?

Mäh?! Jag loosar fett!!! Var det en tävling?

Med lyxen att bo nära jobbet, flextid och superfina svärisar som hämtar en gång i veckan så får våra kids en dagis-vecka på runt 38 timmar. Är det mycket? De går nästan sist. Och kommer nästan sist. Och det är okej med mig. Hade önskat mig att vara ute i bättre tid, stressa mindre, men det spelar väl ingen roll om jag stressar två timmar tidigare istället…

Men kortare dagis-dagar är väl finemang om det är bättre hemma. Det är det väl för en del. Men så himla illa har de det inte på dagis heller, lek, pyssel, kompisar och dedikerade pedagoger hela dagarna, sämre kan man har det.

Saknar perspektivet att olika barn har olika behov.
Skrotas mådde inte så bra av korta dagar.
Morris inte så bra av för långa dagar.

Vad offrar du för att vinna dagisracet? – Nyheter – Senaste nytt | Expressen – Nyheter Sport Ekonomi Nöje.

Det är spännande att folk tycker sig ha tid att tävla i föräldraskap. En annan är alltför uppskruvad av extra-vantar, försäkringskassan, dataspelskvoter och uppfostringsfunderingar för att ens lägga märke till andras dagistimmar.

Jag fattar att vi människor gör så.  Om vi inte vet vad som förväntas av oss kollar vi på hur skocken gör.

Och lite korkat OM man investerar tid och energi och pengar i att ha en tjänst som man sen inte får valuta för av inbillad social press.

Men förutsatt allt det där, att det är för barnen, att det är med barnen, så är det så vackert så att fler är mer med sina kids.

23 februari, 2011. föräldraskap, Uncategorized.

2 kommentarer

  1. peacelovescience replied:

    Förstår att man vill hämta tidigt. Förstår inte att man vill tävla om det. Som blivande förskollärare uppskattar jag dock att många barn går hem tidigt, för då kommer jag förhoppningsvis att kunna gå hem tidigare till mina barn. Tjohoo!

Kommentera

Trackback URI

